18.1.23

Tapeettien värivaikutuksesta.

Maaseudun Sanomat 59, 9.3.1924

Harvalla alalla kodin sisustuksessa esiintyy henkilökohtainen maku ja muodin vaihtelut niin selvästi kuin tapetteja valitessa ja hyvin harvassa tapauksessa on valinnalla, samalla niin ratkaiseva merkitys. Käsitys kauniista ja rumasta on sangen erilainen, mutta vaikeus (haluttua toivomusta vastaavia tapetteja valittaessa ei ole tässä, vaan ennen kaikkea siinä erittäin tärkeässä seikassa, millä tavalla tapettien väri ja muu huoneessa oleva sisustus suhtautuvat toisiinsa ja vaikeudessa oikeen osata arvostella käärössä olevan tapetin tekemää vaikutusta huoneen seinille pantuna, mikä on syynä huoliin ja aiheuttaa monet erehdykset.

Tapettien värivaikutuksesta puhuttaessa saattavat eräät kokeiden kautta saadut tulokset olla joksikin hyödyksi, vaikkakin kaikki puhe väristä on jossakin määrässä tulokseton, samoinkuin paavin parrasta, kiisteleminenkin. Sääntönä voidaan pitää, että tapetin värivaikutus, joka käärössä on pääpiirteissään yksivärinen, seinälle pantuna vahvistuu, punanen tapetti tulee enemmän punaseksi, sininen tapetti tulee enemmän siniseksi j.n.e., mutta monta eri väriä sisältävä tapetti on useammassa tapauksessa seinälle pantuna kokonaisvaikutukseltaan vähemmän tehokas kuin käärössä nähtynä, yksityiset värit esiintyvät vähemmän räikeinä, vaikkakin tapetin eloisuus silti pysyy. Vaalealla pohjapainoksella varustettu ja monella eloisan värisellä ornamentti- tahi kukka[-]aiheella koristeltu tapetti on tavallisesti vaikutukseltaan valoisa, ilmava ja iloinen ja on se oivallinen tausta selvä ja tyynipiirteisille valkoisille ja tummanvärisille huonekaluille. Ruskean-, harmaan- ja mustahkon väriset, kohtalaisen tummat tapetit taasen pysyvät yleensä vaikutukseltaan jokseenkin muuttumattomina seinälle pantuina.

Erityisenä ryhmänä ovat pronssipainostapetit, jotka käärössä ovat melkoisessa määrässä koreammat ja loistavammat kuin seinällä. Esimerkkinä mainittakoon, että tapetti, joka on varustettu runsaalla pronssipainoksella keltasenruskealle pohjalle, on seinälle pantuna vaikutukseltaan varsin tyyni ja himmeä, siiliä pronssi on tässä huomattavana tekijänä sen niin sanoaksemme väriä ehkäisevän vaikutuksen kautta. Tapetilla, jonka aivan vaalealle, melkeen valkoiselle pohjapinnalle on pronssivärillä painettu sirokuosinen malli, saattaa olla tyyni vaikutus, jossakin määrässä muistuttava kalkkivärillä maalattua ornamentiikkia. Tapetissa, jonka punasen, viheriän tai sinisen väriselle pohjalle on painettu pronssiornamentiikki, ei punanen, viheriä tai sininen väri vahvistu kun tapetti on seinälle pantu, vaan menettävät värit pikemmin osaksi valovoimansa ja on tapetilla kokonaisuudessaan muihin huoneessa oleviin väreihin verrattuna vähemmän tehokas vaikutus.

Tapetin kauneus niin värillisessä kuin muodollisessakin suhteessa ei ole mitään ehdotonta, vaan on sitä aina katsottava sen huoneen sisustan muiden esineiden yhteydessä missä sitä käytetään, ja On sen kauneus myöskin riippuva muodin oikuista ja makuaistin vaihteluista, mitkä lyhyessäkin ajassa tapahtuvat

.

Ottamalla huomioon makuaistissa vallalla olevan suuren erilaisuuden ja vanhassa puheenparressa piilevän totuuden "aina uusi hempeämpi", on sisustustaiteelle erittäin tärkeätä, että painettuja paperitapetteja on saatavissa runsas valikoima erimallisia ja erilaisia väriyhtymiä, siten täyttäen kaikkien niiden sangen erilaiset tarpeet ja toivomukset, jotka käyttävät tämänlaatuista seinäverhoa.

- Nils W.

Ei kommentteja :