Högtideliga Invigning i Åbo
D. 13. April 1764,
Af
Pehr Adrian Gadd,
Plantage Directeur i Finland, Chemie Professor, Academie Bibliothecarie och Ledamot af Kongl. Svenska Vetenskaps Academien.
Stockholm,
Tryckt hos Direct. Lars Salvius, 1764.
[---]
All färgning och alt målerie, är ej annat än en dagelig utöfning af Chemien. Alla fastfärgors beständighet i dagen, grundar sig mäst på tilsatser af sådane saltarter, som äro, eller igenom blandning med färgorne blifva trögsmälte af vatten, Därföre brukas ock med färdel kalk i blåkypen, samt alun, Tartarus Vitriolatus, Glaubergssalt och Vinsten, at fästa och höja gula och röda Coleurer. Alt efter det Cattuns-tryckare med sårskilte salier, beta figurerne på fine tyger och lärfter, kunna de ock, med et och samma färgsäd åstadkomma flere slags färgor, på en gång. Chemiens synd är scharlakans-färgen, tilredningen af Berliner-blå, Zaflor och Smalz, som ock sättet at färga verd de sax antingen med Indigo och Oleum Vitrioli, eller at af uplöst Cobolt och Indigo förfärdiga den. Grekernes Apelles och Protegenes, och senare tiders POUSSIN, MIGNARD, CORREGE och GUIDE, med flere lystre målare, skulle ock aldrig åstadkommit så dräpeliga och undransvärda mästarstycken däruti, om ej Chemien för deras pänslar blandat och tilredt nödige färgor. De äldres Encaustique målningar äro igenom Chemisk kunssap af Herfar De Caylys och Maujault, vår tid måst återstälte; Emaillerings-konsten är hel och hållen Chemisk, och här få vi se, huru igenom et litet och ringa gry af någon metall, vi kunne tilreda flusser, och gifva dem hvad färg oss lyster.
[---]
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti