9.6.15

Useampivärisiä painoksia tiikelikoneessa ilman telajakoa.

Kirjapainotaito 1, 1914

Nimimerkki F. kirjottaa Typogr. Jahrb. useammalla värillä yhtaikaa painamisesta:
"Useissa painoissa pidetään useampivärisiä tilapäistöitä varten jaettuja teloja. Sillä tavalla voidaan sitten saada vaivalla aikaan kaksivärisiä töitä yhdellä painamisella. Mutta se ei ole kaikissa painoissa mahdollista, syistä, mitkä ovat kaikille tunnettuja. — Minä suosittelen kumminkin siihen erästä käytännöllistä ja halpaa keinoa. Töitä, joille jää kehilöalustalla tilaa vähintäänkin 6—8 siseroa, voi toisellakin värillä samalla kertaa painaa. Kehilön sulkemisen jälkeen tehdään lopulliset paikkaustyöt. Sen tehtyä telat pestään ja jaotellaan. Vaihtohankaaja otetaan pois. Kuitenkin "Victoria", "Monopol" ja muissa saman järjestelmän mukaan rakennetuissa koneissa voi suuri värisilinteri käydä mukana, hankaajaa poistamatta, kun se vaan on miniminä. Mutta sellaisissa koneissa kuin "Phönix" järjestelmä, on hankaaja poistettava. Sitten leikataan kovasta, suojaavasta paperista kehilöitten välisen tilan levyisiä liuskoja. Jos on painettavana esim. kahta väriä, niin leikataan liuskat niin leveiksi, että ne ulottuvat melkein kumpaankin kehilöön. Nämä liuskat kiinnitetään kosteina, joten ne paremmin tarttuvat, terästeloihin ja silinterille yhtäsuuntaisesti toinen toisensa kohdalle. Sitten annetaan suuren silinterin syrjittäin hankautua niin, että liuskat tässä tulevat niin paljon tiukemmalle kuin syrjittäinen hankaus vaatii. Sen jälkeen kun liuskat ovat täydellisesti kuivaneet, kaadetaan liuskalle muutamia pisaroita öljyä, minkä jälkeen värin voi laskea teloihin ja painaminen voidaan alkaa. Osa hytyteloista jää ylitse. Jos värilaitos on hyvin jaettu ja hyvin suletuilla liuskoilla värien yhteen sotkeutuminen estetty, voidaan sillä tavalla suuriakin painoksia suorittaa. Kuitenkin on joka tapauksessa suuremmissa painoksissa aina jonkun tuhannen kappaleen painoksen jälkeen taas kaadettava liuskalle muutamia pisaroita öljyä. Pienten asiaan perehtymisten ja ymmärryksen kautta tuo se paljon monenlaista hyötyä. Kolmella värilläkin painaessa ei ole pelkoa värien yhtymisestä.

Ylläolevain havaintojen saksalainen tekijä on m.m. tämän menettelynsä mukaan suorittanut kaikki väripainotyöt Leipzigin graafillisessa taideopistossa (technikumissa) painettuun Mäserin värioppiin. Painokset, mitkä ovat nousseet aina 5000 kappaleeseen, ovat ylläolevan menettelyn mukaan onnistuneesti suoritetut. Huolimatta siitä, vaikka kolme väriä vierekkäin painetaankin, ei ole mikään värien yhteenjuokseminen, asianomaisen vakuutuksien mukaan, mahdollista.

Ei kommentteja :