7.9.08

Tikkurilan tehtaat (tuote-esite / maalausopastusta)



TIKKURILAN, TEHTAAT
VERNISSA-, VÄRI- JA LAKKATEHDAS
Omistaja :
A.B. Schildt & Hallberg O.Y.
Helsinki

[---]

Vene-emali
Yacht Enamel.
Valkoinen emaliväri sisä- ja ulkotöitä varten.
Tämä emaliväri on erikoisesti tarkoitettu sellaisiin töihin, jotka usein ovat veden vaikutuksen alaisina tai pintoihin, jotka usein ovat pestävät kylmällä, lämpimällä tai suopavedellä. Kestää muuttumatta kaikkia sään ja lämpötilan vaihdoksia, sekä laimeampaa lipeätä ja soodaliuosta. Yacht Enamel on paras emaliväri moottori-, purje- ja soutuveneiden ulkosivujen maalaukseen. Se on myös sopivin höyrylaivojen hyttien sisä- ja ulkopuoliseen lakkaukseen.

[---]

Unica venelakka N:o 113.
Superfine Yacht varnish.
Ei valkene vedessä, käytetään purjeja moottoriveneiden kansien ja ulkosivujen lakkaukseen ja ylimalkaan töihin, jotka usein ovat veden vaikutuksen alaisina. Kestää merivettä, happoja, laimeampaa lipeätä, kuten suopavettä y.m. Kuivuu 6 à 8 tunnissa ja kovettuu yhdessä yössä saaden hyvin kestävän kiiltopinnan.

Veneenpohjaväri
Yacht 60110M
on viimeislyväri purje- ja moottoriveneiden pohjia varten. On hyvin peittokykyinen ja kuivuu nopeasti. Pohjustetaan tavallisella mönjävärillä. Toimitetaan ruskeata, mustaa ja vihreätä.

[---]

Kiri-ulkoilmalakka N:o 182.
Harvinaisen kestävä lakka kaikenlaisia ulkopuolisia töitä varten. Kuivuu pintakuivaksi 2-3 tunnissa ja voidaan sen päälle tehdä toinen sively n. 4 tunnin kuluttua. Lakattu esine voidaan ottaa käytäntöön 6—7 tunn. kuluttua. On vaalea väriltään ja muodostaa hyvin nopeasti kovettuvan, mutta kuitenkin pysyväisesti joustavan ja kestävän, kauniskiiltoisen pinnan, joka kestää kaikkia lämpötilan vaihdoksia, kosteutta, suolavettä, happoja, suopavettä y.m.s. Tarkoitettu ulko-ovien ja ikkunoiden sekä purje- ja moottoriveneiden ja laivojen kansien, kajuuttojen ja kansihyttien lakkaukseen.

[---]

Kiri-Emali N:o 414.
Erinomaisen kestävä, nopeasti kuivuva emaliväri. Tarkoitettu sekä sisäettä ulkopuolisia töitä varten. Kuivuu pintakuivaksi muutamassa tunnissa ja maalattu esine voidaan 6-7 tunn. kuluttua ottaa käytäntöön. Tasaantuu hyvin ja muodostaa kauniskiiltoisen, emalintapaisen pinnan, joka on erinomaisen kestävä. Kestää aurinkoa, sadetta, tuulta, pakkasta ja lämpöä sekä suolavettä ja kaikkia lämpötilan vaihdoksia halkeilematta sekä voidaan pestä saippualla ja vedellä
vahingoittamatta.
Tarkoitettu huonekalujen, ovien, akkunoiden, höyrylaivojen kansihyttien ulkoseinien, laivanhyttien y.m.s. lakkaukseen.
Toimitetaan 22 eri värisävyä.

[---]

MAALAUSMENETELMIÄ

I. Uusi purje- taimoottorivene.
Mahonkinen.

1. Öljyäminen puunkyllästämisöljyllä
Tungol, pellavaöljyllä tai vernissalla.
2. Pohjustus UNICA Venelakalla N:o 113 tai KIRI Ulkoilmalakalla N:o 182, jotka tätä tarkoitusta varten ovat ohennetut n. 20% tärpattiä.
3. Pohjahionta hiekkapaperilla.
4. Lakkaus UNICA N:o 113 tai KIRI Ulkoilmalakalla N:o 182.
5. Pinnan hionta hiekkapaperilla tai Wetordry'llä N:o 280 tai 320.
6. Viimeistelysively UNICA Venelakalla N:o 113 tai KIRI Ulkoilmalakalla N:o 182.

[---]

IV. Vanha purje~ tai moottorivene.
Mahonkinen, lakeerattu.

Vaihtoehto I.
1. a). Jos vanha lakkapinta on hyvässä kunnossa, pestään se laimealla soodaliuoksella ja hiotaan.
2. Lakkaus UNICA Venelakalla, N:o 113 tai KIRI Ulkoilmalakalla N:o 182.
Vaihtoehto II.
1. Jos vanha lakkapinta on huonoa, on se poistettava. Tämä tapahtuu parhaiten maaliaineiden poistonesteellä »NOPSA», jonka jälkeen pinta kuivataan bentsiinillä.
2. Lakkaus UNICA Venelakalla N:o 113 tai KIRI Ulkoilmalakalla N:o 182.
V. Kajuutta.
1. Pohjakäsittely joko I, II tai III vaihtoehdon mukaisesti.
2. Viimeistelysively lakalla tai emalivärillä.

[---]

Unica Enamel
Emaliväri
vastaa täydellisesti parhaita ulkolaisia laatuja, on tarkoitettu sekä ulko- että sisäpuolisia töitä varten. Kuivuu pintakuivaksi 8—10 tunnissa, muodostaen erittäin kauniskiiltoisen emalintapaisen pinnan, joka kestää aurinkoa, tuulta, sadetta ja suolavettä halkeilematta sekä voidaan pestä saippualla väriä vahingoittamatta.
Käytetään huonekaluihin, koritöihin, höyrylaivoihin, raitio- ja rautatievaunuihin, sairaaloissa y.m. huoneustoissa missä kestävää kauniisti kiiltävää pintaa halutaan.
Valmistetaan 22 Väriä.

Unica ulkoilmalakka N:o 100.
Superfine Air Varnish
käytetään ovien ja akkunoiden, laivojen kansihyttien y.m.s. lakkaukseen ja ylimalkaan ulkoilman ja kosteuden

[---]

alaisia töitä varten. Muodostaa erinomaisen kestäväkiiltoisen pinnan.

Tungol N:o 20.
Puunkyllästämisöljy,
erinomaisen tehokas kyllästämis- ja pohjustusöljy uusia purje-, moottori- y.m. veneitä sekä laivojen mastoja ja ulkopuolisia puuosia y.m.s. varten. Tunkeutuu puuhun ja kyllästää puun tehokkaammin kuin pellavaöljy. Ei muodosta kalvoa. Sivellään runsaanlaisesti ja seuraavana päivänä pyyhitään pinnalle jäänyt liika öljy pois esim. trasselitupolla, niin että pintaan jää ainoastaan siihen imeytynyt öljy. Kuivumisen jouduttamiseksi voidaan
öljyyn sekoittaa tärpättiä.

Unica lämpöjohtolakka N:o 121.
Erinomaisen kestävä pronssitinktuurana moottorien pakoputkia varten.

Unica pronssitinktuura N:o 102.

[---]

II. Uusi purje- tai moottorivene.
Mahonginväriseksi maalattu.
1. Oksat ja pihkaiset paikat sivellään spriilakalla.
2. Runko öljytään vernissalla.
3. Pohjustus ohuella, ruskealle vivahtavalla öljyvärillä.
4. Halkeamat ja epätasaisuudet täytetaan ja tasoitetaan tai koko vene laastitetaan hyvällä öljytäytemaalilla.
5. Laastitettu pinta hiotaan ja sivellään ohuella, ruskealla vivahtavalla öljyvärillä.
6. Koko rungon pohjamaalaus öljyvärillä mahonkipohjavärivivahdusta.
7. Mahonki-juovitus.
8. Lakkaus UNICA Venelakalla N:o 113 tai KIRI Ulkoilmalakalla N:o 182.
9. Jos niin halutaan, voidaan edellämainituilla lakoilla tehdä vielä toinen sively, sittenkun pinta ensin on hiottu hienolla hiekkapaperilla tai Wetordry'llä N.o 280-320.

III. Uusi purje- tai moottorivene.
Maalattu peittovärillä.
1. Oksat ja pihkaiset paikat sivellään spriilakalla.
2. Runko öljytään vernissalla.
3. Pohjustus ohuella, valkoisella öljyvärillä.
4. Halkeamat ja epätasaisuudet täytetään ja tasoitetaan; tai koko vene laastitaan hyvällä öljytäytemaalilla.
5. Laastitettu pinta hiotaan ja sivellään ohuella, valkoisella öljyvärillä.
6. Koko rungon pohjamaalaus normaalipaksuisella valkoisella öljyvärillä.
7. Viimeistelysively UNICA Enamel'illa, VENE-Emalilla tai KIRI Emalilla.

[---]

VI. Vanha purje- tai moottorivene.
Maalattu.
1. Vene pestään laimealla soodaliuoksella ja kaikki irtaantuva maali poistetaan.
2. Pinta hioen pohjustetaan öljyvärillä.
3. Kaikki epätasaisuudet ja rosopaikat täytetään ja tasoitetaan öljytäytemaalilla.
4. Laastitetut paikat sivellään ohuella öljyvärillä.
5. Välimaalaus valkoisella öljyvärillä.
6. Viimeistely valkoisella emalilla: VENE-, UNICA- tai KIRI Emalilla.
Vaihtoehtoisesti
Jos vene on maalattu mahonki- tai tammenväriin, niin tehdään välimaalaus sopivan sävyisenä juovituspohjana.
6. Mahonki- tai tammijuovitus.
7. Lakkaus UNICA Venelakalla N:o 113 tai KIRI Ulkoilmalakalla N:o 182.
8. Jos halutaan, voidaan vielä tehdä yksi sively mainituilla lakoilla, kun pinta ensin on hiottu hienolla hiekkapaperilla tai Wetordry-paperilla N:o 280-320.
VII. Kansi
1. Öljytään Tungol'illa, pellavaöljyllä tai vernissalla.
2. Lakataan yhteen tai kahteen kertaan UNICA Venelakalla tai KIRI Ulkoilmalakalla. UNICA Venelakalla lakattu pinta vaatii vuorokauden täydellisesti kuivuakseen.
KIRI Ulkoilmalakalla lakalla kannella voidaan kävellä 6-7 tunn. kuluttua lakkauksesta.

[---]

VIII. Saaristolaisvene.
Uusi, yksinkertainen maalaus.
1. Rungon öljyäminen Tungol'illa, pellavaöljyllä tai vernissalla.
Vaihtoehto I.
2. Jos vene halutaan saada puun väriseksi, on se yhteen tai kahteen kertaan lakattava UNICA Venelakalla tai KIRI ulkoilmalakalla.
Vaihtoehto II.
2. Jos vene halutaan maalattavaksi peittovärillä pohjustetaan se öljyämisen jälkeen ohuella öljyvärillä.
3. Viimeistelysively öljyvärillä. Jos niin halutaan, voidaan tehdä vielä toinen sively emalivärillä, esim. UNICA Emalilla tai KIRI Emalilla, joita löytyy 22 eri sävyä.
Jos listat ja viivat halutaan kirjaviksi, käytetään tähän UNICA tai KIRI emalia, joita kumpaakin on 22 eri sävyä.
Veneenpohjan sekä puoli on pohjustettava lyijymönjällä sekä viimeistelysiveltävä sisäpuoli samalla värillä, millä vene maalattiin, ja ulkopuoli laivapohjavärillä.

Saaristolaisvene.
Vanha.
1. Vene raapitaan ja irtonainen väri poistetaan huolellisti.
2. Pohjustus ohuella öljyvärillä.
3. Viimeistelysively halutun värisellä öljyvärillä.
X. Pohja.
1. Öljytään Tungol'illa, pellavaöljyllä tai vernissalla.
2. Halkeamat ja epätasaiset paikat täytetään ja tasoitetaan lyijymönjäkitillä tai öljykitillä.
3. Pohja pohjustet. lyijymönjävärillä.
4. Viimeistelysively halutun värisellä veneenpohjavärillä.

[---]

YLEISIÄ NEUVOJA

Öljyäminen.
Puunkyllästämisöljyä, Tungol voidaan sivellä kohtalaisen runsaasti. Seuraavana päivänä pyyhitään kangaspalasella tai trasseli-sudilla pois se öljy, joka on jäänyt pinnalle, niin että ainoastaan puuhun imeytynyt öljy jää siihen. Sen kuivumiseen menee muutama päivä. Kuivumisen jouduttamiseksi voidaan öljyyn sekoittaa
tärpättiä.

Kittaus.
Jos lakattavassa mahonkirungossa on ruuvien tai naulojen jättämiä rakoja tai reikiä, ovat nämä täytettävät puun värisellä öljykitillä.
Laivaan, joka on peittovärillä maalattava, käytetään mönjäkittiä tai tavallista ikkunalasikittiä.

Laastitus.
Laastitus toimitetaan hyvällä öljytäytemaalilla, yhteen tai kahteen kertaan tarpeen mukaan. Siinä on huomioitava, että jokaisen täytemaalikerroksen annetaan erikseen hyvin kuivua sekä kevyesti hiotaan ennenkuin seuraava laastitus toimitetaan.
Tavallista n.k. liistertäytemaalia ei saa koskaan käyttää veneisiin.

Hionta.
Sekä laasti- että lakka- tai maaliväripintojen hionta suoritetaan yleensä parhaiten kuivahiomalla hienolla hiekkapaperilla tai märkähiomalla Wetordry'lla N:o 280 tai 320.

Lyijyvalkoista.
Kaikkiin valkoisiin väreihin on käytettävä lyijyvalkoista.

[---]

Vanhan maalin poistaminen.
Vanha lakka- tai maaliväri voidaan usein poistaa vahvemmalla lipeäliuoksella, joka pehmittää pinnan, niin että se voidaan raapia pois.
Tehokkaampi vaikutukseltaan on maaliaineiden poistoneste NOPSA, joka hyvin liuottaa vanhatkin lakka- ja värikerrokset, niin että ne terästasoittajalla tai veitsellä voidaan raapia pois.
NOPSA ei vahingoita puuta. Pehmittää ja puhdistaa nopeasti myös vanhat maaliin kovettuneet siveltimet. On vaaratonta käsille ja voidaan sitä myös käyttää liuottamaan vanhoja maalitahroja vaatteista, kangasta vahingoittamatta.
NOPSA on tulenarkaa.
Jos vanha maalikerros on pääasiallisesti täytemaalia taikka jos se on niin kovettunut, että edellämainitut apukeinot eivät kykene sitä liuottamaan, voidaan maalia pehmittää kuumentamalla sitä puhalluslampulla, jonka jälkeen väri raapitaan pois terästasoittajalla.
Kun vanha väri on poistettu, pestäänuutta käsittelyä varten.
Jos vanhaa pintaa ei poisteta on se pestävä laimealla soodaliuoksella ja irtaantuva väri huolellisesti raapittava
pois.

Pohjustus.
Pohjakäsittelyn pitää tapahtua huolellisesti, sillä huonosti tai virheellisesti toimitettu pohjustus voi helposti aikaansaada sen, että valmis lakka- tai väripinta tulee epätasaiseksi, himmeäksi tai ryppyiseksi.

Lakkaus.
Lakkasively on tehtävä kohtalaisen ohuesti. Jos useampia lakkauksia on

[---]

tehtävä perätysten on alemman kerroksen annettava hyvin kuivua ennenkuin seuraava sively tehdään, muuten se estää päällimäisen lakan kovettumasta ja huonontaa niinmuodoin tulosta.

Ohennus.
Jos venelakkaa käytetään ensimäistä rungon pohjustussivelyä varten voidaan sitä ohentaa tärpätillä.
Väli- ja viimeistelysivelyä varten ei venelakkaan, siis UNICA Venelakkaan tai KIRI Ilmalakkaan koskaan saa sekoittaa serotiinia, sikkatiiviä, muuta lakkaa tai pellavaöljyä, sillä jokainen liuotin tai muu sekoitus voi vaarantaa lakkauksen onnistumisen ja vähentää lakan kiiltoa ja kestävyyttä.

Venelakka on suojeltava kylmältä.
Venelakka käy pakkasessa paksuksi. Säilyttämällä sitä jonkin aikaa huoneen lämmössä muuttuu se taas ohueksi, mitä myöskin voidaan jouduttaa pitämällä gallonaa hetkisen kuumassa vedessä. Kuitenkin voi venelakka pakkasen vaikutuksesta menettää kuivumiskykynsä ja kiiltonsa.

Lämpötila lakeeraustilaisuudessa.
Sopivin lämpötila venelakan kuivaa aurinkoa, kovaa tuulta ja lämpöä on vältettävä. Siitä voi lakka käydä ryppyiseksi, varsinkin jos sitä on runsaasti sivelty. Lakkauksen tulisi sen vuoksi mieluimmin tapahtua katoksen alla tai varjopaikassa.
Kovempi veto tai tuuli lakkaustilaisuudessa vei vahingoittaa pinnan kiiltoa. Kylmässä ja vetoisessa venevajassa lakkapinta vai kuivuessaan tulla himmeäksi, tahraiseksi tai ryppyiseksi.

[---]

Kylmä, kostea ja öljyinen pinta.
Kylmälle, öljyiselle tai likaiselle pinnalle ei saa koskaan sivellä lakkaa. Sellainen pinta on ensin puhdistettava pesemällä suopa- tai laimealla soodaliuoksella, jonka jälkeen se huuhdellaan puhtaaksi vedellä ja kuivataan täysin kuivaksi. Se voidaan myöskin puhdistaa pesemällä sitä tärpätillä tai bentsiinillä.
Keväällä kun veneitä pannaan kuntoon vesille laskettaviksi, on pinta yöpakkasen vaikutuksesta aamulla useinkin kylmä ja kostea. Sellaiselle pinnalle ei saa lakata, vaan on työ lykättävä päivemmäksi, jolloin pinta on ehtinyt lämmet ja kuivua.
Niinikään on sateen jälkeen odotettava siksi, että maalattava pinta on täysin kuiva. Ei riitä, että asinoastaan pyyhitään vesipisarat pois.

Lakkagallona.
Vasta-avattu lakkagallona on pidettävä hyvin suljettuna työn päätyttyä. jos lakkapintaan olisi muodostunut ohut kalvo, on siihen pistettävä reikä ja siitä kaadettava lakkaa toiseen astiaan niin paljon kuin kulloinkin tarvitaan.

Sivellin.
LAkattaessa samoin kuin maalattaessakin on käytettävä ainoastaan puhdasta ja kuivaa sivellintä. Viimeistelysivelyssä on vanha käytetty sivellin parempi kuin uusi. Sivelyjen välillä on sivellin säilytettävä astiassa, joka sisältää 1 osan vernissaa ja 1 osan tärpättiä. Ennenkuin sivellin taas otetaan käytäntöön on se huuhdeltava tärpätissä tai bentsiinissä. Veteen lakkasivellintä ei koskaan saa asettaa, sillä se kovettuu vedessä.

Helsinki 1931. K. F. Puromiehen Kirjapaino O.-Y.

Ei kommentteja :