(Aitta 6, 1927)
Artikkeliin on lisätty kappaleita lukemisen helpottamiseksi.
Artikkelin kuvat jätetty pois.Kaikki nykyiset puvut - olivatpa ne urheilu-, iltapäivä- tai iltapukuja - ovat niin leikatut, että ne antavat nuorekkaan silhuetin kaikille naisille, nuorille, vanhoille, solakoille, pyyleville. Muutenhan on selviö, ellei nykyaikana ole olemassakaan vanhoja naisia, ja jos nainen voi näyttää nuoremmalta kuin tyttärensä, tai pahimmassa tapauksessa hänen kaksoissisareilaan, on hän tyytyväinen. Kaikillahan on — tai ainakin kaikki haluaisivat sen omata! - sama elegantti, nykyaikainen silhuetti: solakat, suorat linjat ja kapeat lanteet. Vyötäisten paikka on tärkeä probleema, jota kaikki räätälit yrittävät ratkaista. Se on varmasti ylempänä kuin 1—2 vuotta sitten, mutta parisitar kieltäytyy käyttämästä pukuja, joissa vyötäisten kohta olisi luonnollisella paikalla. Usein sattuu, että joku suuri, määräävä muotiliike esittää kokoelmissaan pukuja, joissa vyötäisten kohta on kovinkin korkealla. Mutta kuinka käy? Jos joku asiakas tilaa puvun, vaatii hän jo ensimmäisessä sovittelussa siirtämään vyön alemmaksi.
Mutta aina on keksittävä jotakin uutta, ja niin on päätetty, eitä vyöt tulevat näyttelemään sangen huomattavaa osaa tänä vuonna. Kevyissä puvuissa näkee paljon hyvin leveitä muslimi-, tafti-, sametti- ja satinvöitä, jotka ovat sidotut sivulle isoksi ruusukkeeksi. Usein muodostaa vyön kaksi leveätä, eriväristä tylli- tai musliinivyötä, jotka päättyvät vasemmalla puolella isoon, kaksiväriseen ruusukkeeseen. Eräässä somassa, valkoisessa puvussa oli ainoana koristeena leveä, kultalameesta tehty vyö, jota peitti vähän kapeampi, vaaleanruskea tyllivyö muodostaen sivulle hyvin ison ruusukkeen. Eräs suuri muotiliike valmistaa laskosteltuja, leveitä vöitä pukuihin, joihin kuuluu lyhyt bolero-jakku. Malli tekee suunnattoman itämaisen vaikutuksen.
Uusi keksintö jota näkee kaikkialla, on leveä kangaskaistale, joka upotetaan pukuun uuman kohdalle ja joka vaikuttaa aivan vyöltä. Jos puku on sileä, lilallaan kaistaleeseen pieniä laskoksia, mutta jos puku on somistettu laskoksin tai pliseerauksin, on kaistale sensijaan sileä. Usein sen poikki kulkee oikea kapea nahkavyö. Kaikki eksoottiset nahat - käärmeen, krokodiilin, sisiliskon, ovat suunnattoman kuosikkaita ja antavat yksinkertaisille, urheilulyylisille puvuille elegantin "nootin".
Yksi muotisilhuetin pääehto on se, että lanteiden on ehdottomasti vaikutettava hoikilta. Tämä saavutetaan monin keinoin: useissa puvuissa on leveät, poimutetut, tiukkaan kiedotut vyöt; monet leningit ovat vain vyötäisten ja lanteiden kohdalla ruumiinmukaisia, ylempää ne ovat väljiä, puseromaisia, ja hameessa on laskoksia, poimuttelua, monenmoisia "esiliinoja", kaistaleita, sileitä tai poimutettuja volangeja. Jos hameessa on laskoksia lai pliseerauksia, ovat ne hyvin usein lanteilla tikatut kiinni ja vain noin 20, 30 lai 40 cm korkeudella liepeestä auki. Vyötäisien kohtaa korostaa usein 2— 3 linjaa: vyö keskellä ja pienet tikatut laskokset, tikatut raidat, kaarteet y.m.s. hiukan vyön ylä- ja alapuolella. Bolerot, erotetut selkäosat, vyön yläpuolella olevat poikittaiset laskokset, jotka tekevät boleron vaikutuksen, totuttavat silmän korkeammalla olevaan uumankohtaan. Useat ensi silmäyksellä yksinkertaisilta näyttävät puvut ovat varsin monimutkaisia leikkaukseltaan; ne ovat kokoonpannut yhtämonesta kappaleesta kuin kiinalainen Puzzle, niin että pikku ompelijattaren on mahdotonta niitä kopioida.
Kirjailut ja upotukset muodostavat geometrisia piirustuksia, vaakasuoria ja kohtisuoria linjoja, kiehkuroita. Joskus somistetaan puku toisenlaisesta kankaasta valmistetuilla, mutta puvunvärisillä kaistoilla, [...] jossa paksuun, tummaan kiinankreppiin on upoteltu läpinäkyviä sifonikaistaleita; aluspuku on painettua kreppiä. Toinen tapa on somistaa leninki kaistoin, reunuksin j.n.e. samalla kangaslaadulla, mutta vastakkaisvärillä. Joissakin leningeissä voi nähdä 3—4 eri väriä, mutta ne ovat tavallisesti saman värin vaaleampia ja tummempia vivahduksia. Urheilupuvuissa tällaiset värikonstrastit vaikuttavat varsin hauskoilla. -- Olen myös nähnyt hyvin uudenaikaisia villajerseystä valmisteltuja jumpereita, joissa on 3 yhtä leveätä eriväristä raitaa, kaikki kuitenkin saman värin eri vivahduksia: vaalein väri kaula-aukossa, tummempi keskiosassa ja vielä tummempi alhaalla. Hyvin elegantteja ovat jumperit, jotka ovat sommitellut metallilangoin sekoitetusta jerseystä. Kuvassa 4 on sellainen puku, joka on sekä yksinkertainen että urheilulyylinen linjoillaan ja kuitenkin elegantti. Hyvin monissa hameissa tapaa laskoksia, jotka yhä ovat suunnattoman kuosikkaita. Näkee, mitä erilaatuisimpia ja erikokoisimpia laskoksia: syvistä laskoksista aina hienoimpiin pliseihin. Varsin lystikkäiltä vaikuttavat syvät laskokset, joiden sisäpuoli on vastakkaisväriä; usein tällaiset laskokset "prässätään" niin kovasti kiinni, eitä vaslakkaisvärin huomaa vain kävellessä.
Hihattomat liivit ovat kevätkauden suuri muotiuutiuus. Näkee 3/4 pituisia jerseyliivejä isoine laskuineen, jerseystä valmistettujen urheilupukujen ohella, lyhyitä nahka- ja samettiliivejä yksinkertaisiin silkkipellava- ja kreppipukuihin kuuluvia, yksinpä painetusta krepistä ja musliinistakin valmistetaan liivejä, joita käytetään samoista materiaaleista sommiteltujen iltapäiväleninkien ohella.
Iltapäivä- samoinkuin iltapukujen ja kepsien suosituimpia koristuksia ovat ripsut. Ne ovat miltei aina puvunvärisiä; näkee lyhyitä ja pitkiä ripsuja, silkki-. helmi- ja kristalliripsuja, tehdäänpä niitä kapeista Georgette-kaistoistakin. Kuvassa 5 on huvin kuosikas, herkullinen pastellivärinen puku raskain silkkiripsuin somistettu; myös hameen godeel on pantava merkille - yhteen aikaan ne olivat jo hävinneet käytännöstä, nyt niitä näkee yhä enemmän ja enemmän. Paljon iltapäiväpukuja valmistetaan painetusta krepistä, musliinista, georgettesta j.n. e. ja somistetaan pienin punoksin ja laskoksin, georgette-pukuja näkee koristeltavan hienoin puvunvärisin pitsein {kuva 6). Kuvassa 7 on hyvin elegantti iltapäiväpuku himmeänruusunväristä kreppiä; koristukseksi on käytetty eräänlaista pitsiä, joka on palmikoitu hieman tummemmista, hienoista kreppipunoksista. Pukuun kuuluva viitta on samoin himmeänruusunväristä kreppiä.
Jotkut naiset käyttävät myös iltapäivisin mieluummin urheilutyylisiä pukuja, suoria jumperleninkejä. Kuvassa 8 on sellainen malli, joka yksinkertaisista linjoistaan huolimatta kuitenkin vaikuttaa varsin hienolta jumpperin loistavan, koristeellisen hopea- ja kultakirjailun vuoksi.
Olen jokertonut varhemmin, että eräs suuri muotiliike valmisti joukon mustia satin-pukuja, joiden ainoan koristeen muodostivat kultaiset rannerenkaat ja kaulaketjut. Nyt ylipäänsä pyritään saattamaan uusia fantasiakoristeita muotiin, sillä on väsytty iankaikkisiin valehelminauhoihin. Niinpä oli hiljattain suuressa maisonissa nähtävänä musta georgettepuku, jonka koristeena oli joukko strassilla kirjailtuja rannerenkaita, joita riitti hihassa miltei kyynärpäähän asti. Erääseen toiseen yksiväriseen pukuun oli suurilla kultahelmillä ommeltu eripituisia ketjuja ja rannerenkaita.
Mutta suosituin koriste tänä vuonna on sittenkin kukat, joita käytttään kaikissa puvuissa. Myöskin hattutaiteilijattaret ovat innostuneet tähän aiheeseen ja valmistaneet lämpimiksi kevätpäiviksi ihastuttavia loquel-hattuja aivan pienistä kukkasista — valkoisista orvokeista tai hennoista ruusuista. Monissa tällaisissa hatuissa on aivan pieni tyllinen harso, joka varjostaa vain silmät. Sellaisten hattujen ohella kannetaan pientä, samoista kukista valmistettua kukkakimppua olkapäällä tai napinreiässä. Muuten voi puvuissa käyttää kukkia hyvin monessa paikassa; jokainen nainen voi antaa mielikuvitukselleen vapaan vallan. Eräänä iltana näin hyvin hienon naisen, joka oli kiinnittänyt kukan selkään décollelén kärkeen. Eräällä toisella naisella oli iso kameelia kapan turkiskalvosimessa. Kolmas pisti neilikan kävelypukunsa pieneen, vasemmanpuoliseen taskuun, jossa tavallisesti pidetään nenäliinaa. Eniten kannetaan kukkia kuitenkin olkapäällä, usein vyössä. Kukat ovat tavallisesti hyvin isoja, hyvin kevyitä, usein samaa aineita kuin puku.
Muotivärit ovat kaikki vaaleita ja raikkaita. länikuinen beige-väri saa kesällä väistyä syrjään vaalean rose-beigen tieltä, paljon tullaan käyttämään myöskin hunajankeltaista, vaaleata kellervänviheriää, persikanpunaista; uusi kellervän ruusunpunainen väri, "ibis" nimellään, tulee käytäntöön. Sininen väri on viimeistä huutoa; kaikkialla näkee taivaansinisiä, turkoosinsinisiä, lavendelinsinisiä, harmaansinisiä, räikeänsinisiä ja tietysti mariininsinisiä pukuja! Emme näe yksistään mariininsinisiä leninkejä, kappoja, hattuja, vaan myöskin käsilaukkuja, hansikkaita ja vieläpä tummansinisiä kenkiäkin, joita eleganteimmat naiset tulevat käyttämään. Kuosikas on myöskin vaalean harmaa väri, tämä ylhäinen väri, joka pukee niin harvoja. Musta tulee jälleen olemaan muodissa, samoin musta-vulkoinen ja valkoinen. Muodikkaat väriyhdistelmät beige ja musta, punainen ja valkoinen, mariininsininen ja ruusunpunainen, harmaa ja ruusunpunainen, harmaa ja sininen, harmaa ja viheriä, vaalea sireeninväri ja valkoinen. Iltapuvuiksi ovat muutamat vaaleat värivivahdukset kuosikkaita, kuten hentovihreä, sininen, ruusunpunainen, aivan hento keltainen teeruusujen väri, vaalea malva, mutta kuitenkin ennen kaikkea valkoinen ja valkoinen!
- Jeanette David
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti