5.4.16

1927 Vuoden autot III New-Yorkin autonäyttely

Moottori 3, 1927

Kirj. diploomi-insinööri Paul T. Thorwall
Mistä johtuu amerikkalaisen autotehtailijan äkillinen mieltymys niihin kaikkiin sateenkaaren kirjaviin väreihin, ja kaleidoskoopin väriyhdistelmiin, jotka ovat niin silmiinpistävän tunnusmerkillisiä vuoden 1927 autoille?

Joku Anita Loos'in kanssasisarista on syyttänyt siitä amerikkalaisen naisen kasvavaa mieltymystä väreihin, mikä taasen johtuisi hänen yhä suuremmasta taidokkuudestaan ihovärien ja muitten käytössä. Muutamat vihjailevat syyksi nuoren amerikkalaisen herrasmiehen heikkoutta kirjaviin sukkiin, kaulanauhoihin ja "pull-over"eihin, toiset taas väittävät, että niin naiset kuin miehetkin nykyään pitävät enemmän vaaleaverisistä.

Mikä sitten liekään syynä näiden iloisten värien osakseen saamaan suosioon, se onkin kai lopuksi samantekevää, tosiasia on kuitenkin, että Amerikka nykyään on tulemassa värihulluksi. Yksinomaan Duco-tehdas tarjoaa autotehtailijalle yli 1000 värivivahdusta valittaviksi ja uusia tulee päivittäin.

Autojen värivivahdukset syntyvät asein siten, että väritehtailija hankkii näytteitä maailman muotikeskuksista ja yrittää sitten sovelluttaa samoja vaikutteita autoväreihin.

Näkee useita vaunuja, joissa ei ole ainoatakaan mustaksi maalattua osaa, vaan konealustakin loistaasamoissa väreissä kuin korikin, tai on siihen käytetty jotain päävärien komplementtiväriä.

Mutta koettaessamme löytää todellisempaa syytä tähän tavattomaan väririkkauteen, voimme kenties todeta yhden syyn olevan siinä, että auton teknillinen luotettavuus on nykyään niin suuri, että ostaja, pitäen sitä enemmän tai vähemmän päivänselvänä, kiinnittää yhä suurempaa huomiota sen ulkoasuun, sen muotoon, väriin, ym. Sitäpaitsi pakoittanee alati kasvava kilpailu autotehtailijoitten ja yhtymien välillä näitä kaikin ajateltavin keinoin helpoittamaan automyyjän työtä.

Paitsi silmää hivelevää vaikutustaan, ja sitä, että ne suorastaan helpoittavat automyyjän työtä, voivat auton värit palvella muitakin tarkoitusperiä. Sopivasti valitsemalla värit, saa nimittäin auton näyttämään korkeammalta, lyhyemmältä, matalammalta, suuremmalta tai pienemmältä, kuin mitä se todellisuudessa on.

Suosituin väri New-Yorkin näyttelyssä näkyi olevan viheriä eri vivahduksissaan; kokonaista 68 vaunua edusti tätä väriä; 36:lla oli päävärinä harmaa, 32:lla sininen.

Edellisissä kirjoituksissa kosketeltiin jo yleisiä suuntaviivoja autokonstruktion ja autoteollisuuden alalla, ja pitävät ne paikkansa myös amerikkalaiseen vaunuun nähden. Uusi amerikkalainen autohan lähentelee yhä enemmän uusintaeurooppalaista sisartaan, mutta huomattava on kuitenkin, että maku ja ymmärtämään amerikkalaisen makua.

Jos haluaisimme laatia luettelon New Yorkin näyttelyn uutuuksista, tulisi siitä seuraavanlainen:
Uusi suora luistimoottori-kahdeksikko Stearns Knight, ensimmäinen laatuaan Amerikassa, toinen koko maailmassa; Panhard-Levassor oli ensimmäinen.
Chandler suora kahdeksikko Chandler moottorilla.
Locomobile, malli 80, suoralla kahdeksikolla.
Studebaker'in Erskine Six, eurooppalaista mallia.
Auburn suora kahdeksikko, myös eurooppalaista mallia.
Reo'n Flying Cloud mallit.
Uudet Chevrolet vaunut.
Paige'n suorat kahdeksikot ja uudet kuutoset.
Uudistukset Hudson ja Essex vaunujen rakenteessa.
Nash'in eurooppalaiset korimallit.
Oldsmobile'n 4-pyöräjarrut ja suuremmat pallorenkaat, ilman vaunun hinnan koroitusta.
Kissel-merkin yhdistetty umpi-ja avovaununkori.
Weymann vaununkorin (tekonahasta) tulo Amerikan markkinoille;
Stutz teki alun, useamman odotetaan seuraavan esimerkkiä.
Pikku Marmon.
Uusi järjestelmä bentsiinin siirtämiseksi säiliöstä kaasuttajaan koneellisesti käytetyllä diafragmapumpulla; Sen otaksutaan voivan korvata imusäiliöjärjestelmän.
Overland Whippet 6.
Uudet Willys Knight mallit.
Uusi Falcon-Knight luistimoottorivaunu 1000 dollarin hintaluokassa. Sitä ei tosin ollut Grand Central Palace'n näyttelyssä, mutta sitä näyteltiin samanaikuisesti toisaalla. Dodge'n ilmoitus uudesta mallista, josta tosin ei vielä annettu erikoistietoja.

Cadillac tehtaanilmoitus uuden automerkin kauppaan laskemisesta, joka tulee olemaan Cadillac'in ja Buick'in välillä hintaluokassaan.

Ero automoottorien välillä edellisen ja tämän vuoden näyttelyissä, ei ole erikoisen suuri. Useilla vaunuilla on suurempi moottori, toisilla on koroitettu kierroslukua ja kaikkein useimmissa on tehty pienempiä muutoksia saadakseen ne täysin ajanmukaisiksi. Kehyslaakerien lukua on lisätty, sylinterien sisäpinta on hiottu hienommaksi, voitelu- ja jäähdytysjärjestelmiä on tarkistettu. Moottoreita on paranneltu kaasutukseen, sytytykseen ja voiteluun nähden. Ilmanpuhdistajat, bentsiinisuodattimet, kampikammion tuulettajat ja öljynpuhdistajat ovat nykyään aivan yleisiä. Moottorin liikkuvat osat on huolellisemmin tasapainostettu, ja moottorin kiinnityksessä on käytetty kumieristäjiä. Myös rungon voitelulaitteet ovat huomattavasti parannetut, samoin jarrut.

Rungon voitelu käy, kuten tunnettua, yhä enemmän kohti ihannettaan, jona täytynee pitää sitä, että kaikki rungon laakerikohdat voidaan voidellayhtäainoata nastaa painamalla. Tästä on seurauksena vaunun äänettömämpi ja tasaisempi kulku, ja moottorin pitempi ikä.

Willys Overland yhtymän johtaja väitti, että 18: lähimmän kuukauden aikana kaikki amerikkalaiset vaunut, Ford'ia kenties lukuunottamatta, varustetaan 4-pyöräjarruilla.

Tekniikan kannalta on suorien kahdeksikkojen lukumäärän nopea kasvu eräs näyttelyn huomattavimpia ilmiöitä. Kokonaista 22 automerkkiä on nykyään varustettu tällaisella koneella. Selostettuamme jo aikaisemmissa katsauksissa tärkeimmät syyt niiden kasvavaan menestykseen, voimme nyt tyytyä vain toteamaan sen.

Kuten sanottu, on nykyään otettu huomioon korirakenteiden erinomaisen suuri vaikutus myyntiin. Kun moottorissa ja konealustassa tuskin on todettavissa huomattavampia teknillisiä parannuksia, ovat korirakenteet useissa tapauksissa tulleet perinpohjaisesti uudistetuiksi ja parannetuiksi. Alituiseen uudistuvat toivomukset korin. ja vaunun painopisteen alentamisesta, ovat aikaansaaneet useita muutoksia rungon rakenteessa, jotka kuitenkin useasti jäävät maallikolta huomaamatta, joutuessaan korin peittoon.

Stutz ensimmäisenä kiinnitti huomion puoleensa matalan rakenteensa vuoksi, joka oli saavutettu vaunun tilavuuden siitä sanottavasti kärsimättä. Nyt ovat useimmat hyvällä menestyksellä seuranneet esimerkkiä eri keinoja käyttäen. Esim. uusi Hudson on 10 sm. matalampi kuin viime vuonna.

Lattian korkeuden tienpinnasta määrää kardaniakselin etäisyys maasta. Jotta siis saataisiin runko ja kori mahdollisimman mataliksi, täytyy kardaniakselin pää sovittaa niin alas kuin suinkin. Takapään alentamiseksi on, kuten tunnettua, käytetty ruuvi- ja uudempaa hypoidalivetoa. Etupään korkeus taas riippuu moottorin etäisyydestä maasta, mikä taasen riippuu moottorin sijoituksesta etuakselin yläpuolelle. Aikaisemmin selvittiin yleensä taivuttamalla etuakseli keskeltä alaspäin, mutta koska tässäkään suhteessa ei voida mennä liiallisuuksiin, on nykyään alettu taivuttaa rungon päät ylöspäin, joten runko keskellä on huomattavasti alempana kuin akselien kohdalla.

Useimmat tehtailijat ovat siinä määrin onnistuneet pienentämään vaunujensa korkeutta, että keskipituinen mies vaivatta saattaa nähdä vaunun yli kohoittautumatta varpailleen. Tämä korkeuden vähennys on saavutettu pääasiallisesti käyttämällä kolmea eri keinoa, tai näiden yhdistelmiä. Muutamat tehtailijat käyttävät ruuvivetoa, toiset ovat taivuttaneet rungon keskeltä alemmaksi, ja toiset taas käyttävät litteämpiä jousia.

Mutta eräissä tapauksissa on mataluus saavutettu enemmän värivaikutuksen avulla, kuin todella korkeutta pienentämällä, sillä onhan jo kauvan ollut tunnettua, että sopivasti valituilla väriyhdistelmillä voi esineiden mitat saada näyttämään todellista suuremmilta tai pienemmiltä.

Erittäin mielenkiintoisen yhdistetyn avoja umpivaunun korimallin on rakentanut Kissel Motor Car Company. Suuret sivulasit voidaan laskea koriseinän lokeroihin, joten vaunu haluttaessa muutamassa minutissa voidaan muuttaa umpivaunusta avovaunuksi ja päinvastoin.

Uusilla, suoralla 8 syl. moottorilla varustetuilla Paige-malleilla on, paitsi muita uudistuksia, uusi vaihdelaatikko neljällä vaihteella, joista kaksi suurinta poikkeavat tavallisuudessa esiintyvistä. Tämä kaksinkertaisella vedolla varustettu voimansiirto tekee mahdolliseksi moottorin kierrosluvun alentamisen ja polttoaineen säästön, käyttämällä neljättä vaihdetta tasaisilla teillä.

Studebaker'in uusi Erskine ei ole ainoastaan pieni ja erittäin matala, vaan lisäksi tilava ja verrattavissa useihin kalliimpiin vaunuihin. Uusi Whippet six on suurennos samannimisestä nelosesta, mutta tekee aivan toisen vaikutuksen suuremman kokonsa tähden. Nash'in näytteille panemat uudet vaunut muistuttavat kauniine piirteineen ranskalaista autokorinrakennustaidetta.

Hudson ja Essex ovat värikkäämpiä ja entistään miellyttävämpiä, muistuttavat enemmän toisiaan ja ovat molemmat varustetut voimakkaammalla koneella. Chandler yhtiön sanotaan voittaneen oman itsensäkin uudella kahdeksikollaan, joka on kaunein jamiellyttävin malli, jonka yhtiö tähänasti on rakentanut. Reo'lla on nykyään m. m. nestejarrut.

Locomobile esittää uuden suoran kahdeksikon, joka 3200:lla kierroksella kehittää 90 HV. Lanchester värinänvaimentaja on sovitettu kampiakselin etupäähän, jouset ovat varustetut kumisilla päätykiinnikkeillä.

New-Yorkin näyttelyn lukuisien henkilövaunujen joukossa oh vain yksi todella uusi automerkki, nimittäin Studebaker'in Erskine six. Toinen uutuus Falcon Knight six, halvin amerikkalainen luistimoottorivaunu, joka maksaa vain 1000 dollaria, oli toisaalla samanaikuisesti näytteillä.

Koska tämä vaunu pian löytänee ostajansa Suomestakin, mainittakoon siitä muutamia numerotietoja. Moottori on, kuten mainittu, 6 sylinterinen, kehittäen 46 HV. 3000:lla kierroksella. Kampiakseli lepää 7:llä laakerilla. Lisäksi 4-pyöräjarrut; akseliväli 2790 m/m, rengaskoko 30x5 tuumaa; sitä valmistetaan 6 eri mallia.

Lankapuolapyörät näkyvät tulevan yhä yleisemmiksi. Niitä käyttävät m. m. Auburn, Cadillac, Chandler, Chrysler, Lincoln, Locomobile, Marmon, Oakland, Pierce-Arrow, Rickenbacker, Willys-Overland.

Amerikassa on huomattavissa siirtyminen takaisin 4:n pisteen kiinnitykseen moottorissa, koska arvellaan, että se estäisi suuremmilla nopeuksilla väliin ilmenevää etupyörien heittelemistä, englanniksi nimeltä wheel shimmy.

Useimpien vaunujen varustus on nykyään niin täydellinen, että yksityisellä ostajalla tuskin lienee mitään lisää ostettavaa.

Esitämme seuraa vassa luettelon niistä varusteista, mitä New-Yorkin näyttelyyn osaaottaneet autoliikkeet katsovat ostajan haluavan:
Nelipyöräjarrut.
Duco- ja muita nitroselluloosavärejä.
Pallorenkaat.
Öljysuodatin.
Polttoainesuodatin.
Ilmanpuhdistaja.
Vanha rasvakuppijärjestelmä korvattu paineruisku ym. järjestelmillä.
Matalammat umpivaunut ja alempi painopiste.
Lisätty voima, pienempi paino.
Automaattinen tuulilasinpuhdistaja.
Kalteva, aseteltava, yksiosainen tuulilasi.
Kahdella hehkulangalla varustetut valonheittäjät.
Valojen säätö ohjauspyörässä tai sen varressa.
Epäsuorasti valaistu kojelauta.
Suunnattomia edistysaskeleita maalauksessa, väreissä ja värisoinnussa.
Kauniimpia ja huolellisemmin valittuja jäähdyttäjän tulpan koristeita.
Vaihdelaatikon lukko.
Bentsiinimittari kojelaudalla.
Jäähdytysveden lämpömittari samoin.
Tuulilasin sivulasit.
 Termostaattinen vedenkierron säätö.
Kumin jakumikankaan käytäntöönotto moottorin ja rungon kiinnityksessä ja iskuneristäjänä.
Numeroimisjärjestelmä, joka helpoittaa varastetun vaunun tuntemista.
Näitä kaikkia ei tietenkään löydy jokaisessa autossa, mutta suurella joukolla automerkkejä on niistä huomattava osa.

Ottaen huomioon Amerikan autotehtaiden suuren lukumäärän, hämmästyy kuullessaan, ettei New- Yorkin näyttelyyn ottanut osaa kuin 44 henkilövaunutehtailijaa 215:ll a autolla.

Mutta onhan jo kauvan ollut todettavissa, että autoteollisuus pyrkii yhtymään suurempiin ryhmiin, joilla on sama ylin johto.

Mutta huolimatta siitä, että autojen valmistus siis yhä enemmän näkyy ryhmittyvän harvempien jättiläisyhtymien käsiin, ei yksityisen autotehtailijan aika suinkaan ole ohi. Tämä saa yhä suurempaa apua autonosien suurtuottajilta t.s. niiltä, jotka kokonaan ovat keskittyneet rakentamaan määrättyjä erikoisosia, joita myydään autotehtaille. Aivan suuretkin tehtaat ovat huomanneet edulliseksi tuottaa useat auton osat erikoistehtaista, ja tämä erikoistuminen tekee mahdolliseksi pienemmällekin tehtaalle saada erikoisosat niin halvalla, että se menestyksellisesti voi kilpailla suurtuottajain kanssa.

Puhuttuamme täten Amerikasta, lopetamme myös amerikkalaiseen tapaan esittämällä eräitä huimaavia lukuja Amerikasta, vuodelta 1926.

Valmistettujen henkilö- ja kuormavaunujen lukumäärä 4.480.000
Valmistettujen umpivaunujen lukumäärä 2.926.000
Edellisten suhde avovaunujen lukumäärään 74%
Moottori- ja läheisillä aloilla työskentelevien lukumäärä 3.500.000
 Amerikassa rekisteröityjen moottoriajoneuvojen lukumäärä 22.330.000
Koko maailmassa rekisteröityjen moottoriajoneuvojen lukumäärä 27.500.000
Näistä on Amerikassa 81%
Kovalla pinnalla päällystettyä tietä engl. penik 560.000 Maanteiden kokonaispituus engl. penik. .. 3,001.825
Autoliikkeiden lukumäärä 53.360
Yleisten autotallien lukumäärä 51.715
Vuonna 1903 alkoi eräs sanomalehtimies kuvauksensa saman vuoden autonäyttelystä New-Yorkissa seuraavin sanoin: "Harvat olivat valmistautuneet näkemään näin suuremmoisen laajan näyttelyn, ja tämän maanteillämme koneellisesti kulkevan ajopelin innokkaimmatkin puoltajat havaitsivat odotuksensa ylitetyiksi, nähdessään autoverstaiden uudet luomukset kaikessa loistossaan."         

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti