13.5.15

Teknillisiä pikku-uutisia. Mustan värin syventäminen värillisellä paperilla.

Kirjapainotaito 8, 1912

Painaja tekee usein sen huomion, että musta väri muutamille paperilajeille painettuna näyttää harmahtavalta tahi ruskealta, vaikka hän onkin käyttänyt hyvää kuvapainosväriä. Useimmille paperilajeille, paitsi ei sivellyille, painettaessa menettävät niin hyvin musta kuin muutkin värit jonkun verran loistoaan ja syvyyttään, riippuen eri paperien imukyvystä. Sen vuoksi ei voi arvostella eri värien peittävyyttä ja syvyyttä erilaisilla papereilla ennenkuin jonkun aikaa painamisen jälkeen. Jos esim. heikosti väritetyille papereille on painettava mustalla värillä, näyttää hyväkin musta väri kellertävällä, ruskeahkolla ja punertavalla paperilla selvästi harmahtavalta, jotavastoin sama väri valkoisella paperilla näyttää syvemmin mustalta. Pieninkin paperin väritys vaikuttaa siis mustan värin syvyyteen. Syventääkseen mustaa väriä täytyy sen vuoksi tällaisissa tapauksissa sekoittaa siihen jotain muuta väriä. Paraimman tuloksen on antanut sininen väri. Kirjapainoissa tavallisimmin käytetty milorisininen kohottaa melkoisesti mustan värin syvyyttä; kuitenkin on pariisinsininen vieläkin edullisempaa. Sinistä lisätään mustaan enempi tahi vähempi sen mukaan minkälainen vaikutus värille halutaan. Erittäin syvä musta saadaan sekoittamalla 100 osaan mustaa väriä 4-5 osaa sinistä. Tällä värisekoituksella saadaan hyviä tuloksia melkein kaikissa sattuvissa töissä. Jos sinistä käytetään suuremmassa suhteessa, saadaan nk. sinimustaa, josta nykyään pidetään paljon tilapäistöissä, etenkin kirjelomakkeissa. Jos tähän sekoitukseen vielä lisätään vähäsen kiiltovalkoista, esiintyy painos niinhyvin värilliseltä kuin valkoiselta paperilta vieläkin edullisemmin. Itsestään on selvää, että jota parempaa musta väri on, sitä parempi on myöskin sen vaikutus. Etenkin parempiin töihin hyvälle paperille pitäisi yleisemmin käyttää sekoitettua mustaa väriä kuin mitä tähän saakka on ollut tavallista. Näkee toisinaan hieman kellertävälle paperille painettuja teoksia, jotka muuten ovat asunsa puolesta moitteettomia, jopa hyviäkin, mutta värinsä puolesta eivät tyydytä. Tämä johtuu siitä, että paperin kellertävä väri on vähentänyt värin syvyyttä, tehden sen harmahtavaksi. Tämä olisi ollut helposti autettavissa lisäämällä väriin sinistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti