26.7.08

Fokker D.XXI - Fokkereiden maalaus 9.12.1940 alkaen

Suomen Ilmailuhistoriallinen lehti (SIL) (3/2000)




Suomen Ilmailuhistoriallinen lehti on riippumaton ilmailuhistoriallinen julkaisu, joka on ilmestynyt vuodesta 1994. Lehti on suunnattu Suomen ilmailuhistorian harrastajille käsittäen niin sotilasilmailun kuin siviili-ilmailun Suomessa.
Lehteä kustantaa: InScale 72 production
Suomen ilmailuhistoriallisen lehden sisällysluettelo ja joitakin juttuja löytyy osoitteesta www.kolumbus.fi/SIL/

Helmikuussa 1939 annettiin uusi maalausohje FR-koneita varten. Tätä ohjetta täydennettiin joulukuussa 1940 vastaamaan uuden ns. sotamaalauksen värivalikoimia ja työtapoja.

Kangasmaalaus:
I Pohjamaalaus siveltimellä 510
Nauhoitus ja laipoitus 500
II Pohjamaalaus ruiskulla 509
Hionta kangastukolla 720
III Peitemaalaus ruiskulla 509 ja 33450 ja 710
Ohennushionta 720
IV Peitemaalaus kuten ed.
V Peitemaalaus kuten ed.
Viimeistelyhionta tahnalla 2206
Värisävyt: 510 punainen, 500 väritön, 720 ohennin, 509 ol. vihreä, 33450 musta, 710 harmaa.

Vanerimaalaus: (siivet)
I Pohjamaalaus vanerivärillä 689
+ 5% Alpaste sekoitettuna
Kankaiden kiinnitys 199
II Täytemaalaus teräslastalla
Autotäyteväri 1814
Hionta Wieninkivi No.2
Hionta vesihiontapaperilla No. 180
III Hiontavärimaalaus ruiskulla 199
Huonta vesihiontapaperilla No. 180
IV Peitemaalaus ruiskulla 595 ja 33503 ja 709
Värisävyt: 689 ??, 199 harmaa, 1814 musta, 595 ol. vihreä, 334503 musta, 709 vaal.harmaa

Metalliosien maalaus:
I Metallipohjaväri ruiskulla 1 x 39/301
II Peiteväri ruiskulla 2x 39/302 ja
Peiteväri ruiskulla 1x 39/322 ja
Peiteväri ruiskulla 2x 39/304
Myös:
I Elektronpohjaväri 1892
II Kimmo-emali vihreä 692
Kimmo-emali vaal.harmaa 726
Värisävyt: 39/301 vihreä, 39/302 ol. vihreä, 39/322 musta, 39/304 vaal. harmaa.

Sisämaalaukset yms.:
1) Rungot ja siivet yleensä:
Panssarilyijymönjäpohjamaali 41
Kiriemaali, harmaa 34
Puuosat:
Kirilakka 182
2) Putkistot: Dicco-emali
(pun. No.8, sininen No.11, keltainen No.6, vihreä No.13 ja ruskea autoväri No.13)
3) Kojetaulut:
Siveltimellä 1-2 Kideväri 1775
ja ruiskulla 1xDeveco 1567
4) Pakoputket: 2xKemick 13655
5) Moottorin sylinterit: musta 1827

Kangas- ja vanerivärit: Winter Oy, Epilä
Metallivärit: Schildt & Hallberg, Tikkurila: Kemick, USA
Silinteriväri ja Kimmo-emali: Winter Oy, Epilä

Kaikki peitemaalit ja emalivärit olivat rakenteiden suojauksen takia kiiltäviä. Ainoastaan mustat 33450 ja 33503 kuivuivat ruiskulla maalattuina puolikiiltäviksi. Siveltimellä maalattuina nekin olivat täysin kiiltäviä.

© Pentti Manninen 2000

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti