Alakansakoulu 5, 11.5.1925
(Valmiste II luokan erikoisympäristöopetukseen.)
Mistä väreistä puhuitte viime keskiviikkona ympäristöopetustunnilla? Mitä värejä ne nimeltänsä olivat? (Päävärejä.) Minkä vuoksi niitä sanottiin pääväreiksi? Saatte tulla näyttämään tästä väriympyrästä ne vielä kerran.
Mitä muita värejä tunnette? (Lapset kertovat.) Nyt saatte oppia muutamia värejä, joita saadaan sekoittamalla päävärejä yhteen.
(Opettajalla on sinisestä ja keltaisesta paperista valmistettu viipperä.) Joku lapsista saa tulla puhaltamaan tähän niin, että se pyörii nopeasti! Toiset katsovat! Mitähän te huomasitte sen pyöriessä? (Se näytti vihreältä.) Mitä värejä onkaan tässä viipperässä? Mikä se väri olikaan, joka näkyi viipperän kieppuessa? (Vihreä.) Sanokaa se yhdessä! Tulkaa etsimään väriympyrästä se väri! Saat vetää vihreän viivan taululle! (Opettaja kirjoittaa värin nimen taululle.) Etsikää omista värilaatikoistannekin. vihreä väri! Näyttäkää! Saatte piirtää vihreän saavin paperille! Jotta tietäisimme varmasti, että vihreä väri saadaan sinisestä ja keltaisesta, niin koetamme. Saatte tulla tänne opettajan luokse! Sanni saa kastaa siveltimen veteen ja ottaa siihen sinistä väriä! Vedä nyt tähän paperille! Taimi saa ottaa sitä toista väriä. Mitä se olikaan? Vedä sinisen päälle ja sekoita ne yhteen! Mikä väri siitä tuli? Sanokaa kaikin yhdessä: Sinisestä ja keltaisesta saadaan vihreä väri. Menkää paikoillenne! Saatte kukin itse omista väreistänne siihen toiselle paperille vetää samalla tavalla, kuin tehtiin täällä! (Kaikille on jaettu vesivärit.) Tulkaa etsimään vihreä paperi! Samoin vihreä lankakin.
Mitä värejä opettajan viipperässä nyt on? Helga saa tulla puhaltamaan tähän viipperään! (Se on tehty punaisesta ja sinisestä paperista.) Katsokaa, tarkasti, miltä se näyttää pyöriessään! Mitä huomasitte? (Se oli sinipunainen.) Sen värin nimi onkin sinipunainen. Sanokaa se yhdessä! Tulkaa etsimään väriympyrästä sinipunainen. Etsikää liitulaatikostakin se väri! Vedä viiva taululle! (Opettaja kirjoittaa värin nimen.) Mitä värejä olikaan tässä viipperässä? Mitä värejä olisi sekoitettava, jotta tulisi tämä väri? Saatte tulla taaskin tänne! Joku lapsista ottaa sinistä väriä siveltimeen! Sinä saat panna punaista päälle ja sekoittaa ne. Mikä väri siitä tuli? Sanokaa se yhdessä! Sanokaa: Sinisestä ja punaisesta saadaan sinipunainen! Paikoillenne! Saatte tehdä samoin sille samalle paperille, jolle äskenkin maalasitte, tämän värin! Tulkaa taaskin etsimään sinipunainen paperi! Lanka samoin!
Minkä värinen viipperä opettajalla nyt on? Joku lapsista saa tulla puhaltamaan tätä viipperää! Minkä väriseltä se näyttää? Opettaja sanoo, se on punakeltainen. Sanokaa se yhdessä! Tulkaa etsimään väriympyrästä se väri! Etsikää punakeltainen liitukin! Piirrä viiva taululle! (Opettaja kirjoittaa nimen taululle.) Lukekaa se! Taaskin saatte tulla koettamaan mitä värejä tarvitsee sekoittaa, jotta saataisiin punakeltainen. Mitä värejä pitäisi ottaa? Saat vetää punaista väriä ensin! Sinä saat panna päälle sitä toista väriä. Mitä se olikaan? (Keltaista.) Sanokaa yhdessä: Punaisesta ja keltaisesta saadaan punakeltaista. Saatte mennä paikoillenne! Tehkää taaskin paperillenne samoin! Tarkastus! Tulkaa etsimään punakeltainen paperi! Lanka samoin!
Joku saa tulla näyttämään, mitkä värit taululle ovat kirjoitetut, toiset lukevat! (Kunkin värin viereen on kirjoitettu sen nimi samalla värillä).
Lapset, mitkä värit olemme tällä tunnilla oppineet? Kertokaa, miten saimme vihreän! Miten saimme sinipunaisen. Miten punakeltaisen?
- Kerttu Siltanen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti