Ilmarinen 3-4, 1916
Värien oikea ryhmittely on ikkuna- ja myymälä)ärjestelyn tärkeimpiä ja arimpia kohtia. Näyteikkunat, joissa ei joku väärin harkittu vastakohta ja sommittelu loukkaisi silmää, ovat meillä samoin kuin muuallakin vielä harvinaisuuksia, ja ellei kauppias sitä huomaisikaan omasta ikkunastaan ja omista hyllyistään, näkee hän sen kuitenkin tarkastamalla kilpailijansa töitä. Mutta vaikka onkin verrattain helppoa huomata, että tuossa ja tässä on joku vika, ei samanlaisen ja vielä pahemmankin virheen välttäminen kuitenkaan ole ollenkaan yhtä helppoa. — Tavaroiden väriominaisuudet esitetään asettamalla niitä vierekkäin päivänvalossa, keinotekoisessa valossa ja värillisin lampuin. Mutta näitä ominaisuuksia ymmärretään vielä kovin vähän. Tästä ei kenenkään tarvitse erikoisesti loukkaantua, näin on asianlaita melkein kaikkialla. — Unohtavatpa kauppiaat ja myyjät usein heille niin tärkeän peruslainkin värien käytössä, sen nimittäin, että moni väri, joka yksinään on hyvin kaunis, saattaa menettää makunsa kun se asetetaan toisten värien rinnalle. — Seuraavassa on erään jo pienestä pitäin ikkunäyttelyjen ja myymäläsisustuksen alalla työskennelleen ammattimiehen neuvoja ja ohjeita värien oikeasta ryhmittelystä, niiden tekemisestä "mykiksi myyjiksi".
Punainen ja vihreä ovat kaikkein kansanomaisimmat värit.
Punainen on kansanomaisin väri. Se on jokaisen kehittymättömän ja villin raakalaiskansan ensimäinen väri. Jo silloin kuin ihminen alkuasteellaan raapi karvojaan ruumiistaan, maalasi hän paljaat paikat punavärillä. Kenellä vain oli runsaimmin punaisia paikkoja, hän oli komein. Punainen väri kiihottaa eläimiäkin.
Jos annat lapselle värilaatikon, käyttää se ehdottoman varmasti eniten punaista väriä. — Vihreä, kun se ei ole räikeätä, vaan hiukan kellertävää, siten kuin se esiintyy luonnossa, on rauhallinen väri. Punaisen jälkeen on se kansanomaisin. Mutta peruspunaisen ja perusvihreän yhdistely esittää kaksi tavattoman voimakasta ja kiihottavaa väriä. Ne ovat toistensa komplementtivärejä, ja kun ne asetetaan rinnakkain näkyy kumpikin tehokkaimmassa loistossaan. Tällöin punainen näyttää punaisemmalta ja vihreä vireämmältä.
Naiset ovat väriherkempiä kuin miehet.
Kun naiset kiinnittävät enemmän huomiota väreihin, joita he pitävät itse ja joilla he koristavat kodin, ovat he myöskin kehittyneet herkemmiksi kuin miehet. Jokainen myymälänikkuna, jokainen myymälä itsessään, osa siitä, tarjoo kauppiaalle tilaisuuden käyttää hyväkseen tätä väriherkkyyttä. Kun sitä oikein käytetään, on väri mitä oivallisin mykkä myyjä.
Sivistymättömillä on väriaisti alkuperäinen ja räikeä. Sivistys ja kasvatus tuovat mukanaan hienostumisen tässäkin suhteessa. Tavallinen maalaistyttö luulee olevansa kovasti hieno ja aistikas pukiessaan päälleen punaisen liivin ja vihreän paidan, kumpikin väri myrkyllisimmässä ja alkuperäisimmässä loistossaan. Ja kun näillä väreillä on aivan yhtä suuri vetovoima sivistyneeseen naiseen, käyttää hänkin niitä, mutta toisella tapaa. Vihreän hän muuttaa hyvin tummaksi, melkein mustaksi, ja tähän hän yhdistää punaista vain hiukkasen, esim. vain yhden ainoan ruusun.
Luonto käyttää vain säästelien puhtaita perusvärejä.
Luonnossa on vihreätä suuret määrät, vaikkakin vain harvoin tämän värin räikehnmässä puhtaudessa. Keväällä, jolloin luonto leikkii vain muutamin värein, esiintyy vihreä ruohossa ja lehdissä kirkkaimmillaan, mutta kun muut värit tulevat, muuttuu vihreä tummemmaksi ja harmaammaksi, muodostaen vain taustan muille väreille. Punaista ei luonto koskaan tarjoo suurin joukoin, vain kukkasissa, muutamissa lintulajeissa ja eräissä perhosissa. Lapsi täyttää mielelläään kummankin kätensä punaisilla ruusuilla. Nainen, jonka makuaisti on kehittynyt, tyytyy yhteen ainoaan parin vihreän lehden ympäröimään ruusuun. Tämä tosio on myyntitaidon värinkäytön avain. Väärin on käyttää niitä värejä, joita luontokin käyttää vain säästellen, suurin joukoin. Hienous vaatii noudattamaan suuren oppi-isän: luonnon, valintaa.
Punainen liivi ja vihreä paita ovat aivan barbaarisen maun todistus. Valinta on kyllä luonnollinen, mutta sangen alkuperäinen, vailla sitä hienostumista, jota luonto itse osottaa. Tumman vihreä puku, jota punainen ruusu koristaa, on hienon maun osotus samoja värejä käyttämällä: siten kuin luontokin.
Älköön myyjä näyttäkö samaa väriä liian kauan.
Näitten yleisten perusteiden mukaisesti ymmärtänee myyjä, että on epäviisasta näyttää ostajalle useita samanvärisiä esineitä, taikka jättää hänelle näyttämättä jonkun tavaran komplementti väristä tavaraa.
Tavaroitten järjestelymyymälän pöydille ja hyllyille.
Muistaen, että värillä on eri loisto asetettuna jonkun toisen värin viereen ja että se menettää puhtautensa kun se esiintyy ilman komplementtiväriään, on ravymälää sisustettaessa mitä tarkimmin noudatettava tätä sääntöä. Tekstissä olevat väritaulukot osottavat eri yhdistelyjen vaikutuksen ja seuraava erikoisesimerkki selittää niiden sovelluttamisen käytäntöön.
Otaksukaamme, että tämän kevään väri on purppura.
Muuan kauppias järjestää tämän värin muitten tummien esineitten joukkoon, joitten vallitseva väri on joko sininen tai punainen. Kun ostajan silmä siirtyy hyllyiltä, joilla on sinisiä tavaroita, takaisin violettiin, niin violetti näyttää punertavammalta tai enemmän purppuralta. Jos silmä siirtyy hyllyiltä, joilla on tummia punertavan-ruskeita kankaita, takaisin violettiin, näyttää tämä väri sinisemmältä, ja tämä sininen on hiukan vihertävää. Tällainen järjestely saattaa ostajan epäilemään saako hän ollenkaan haluamaansa väriä.
Mutta kauppias, joka ymmärtää värien sopusoinnun lakeja, sijottaa violettinsa hyllyille, joilla on myöskin keltaisen-valkeita kankaita, ja viereisille hyllyille asettaa hän vaaleankeltaisia kankaita. Ellei tällainen järjestely käy päinsä, asettaa hän kuitenkin johonkin lähelle violettia, keltaisia kankaita tai saattaa ostajan silmän muuten kiintymään keltaiseen.
Otaksukaamme taas, että muotiväri on violetti, joka on enemmän punaista kuin sinistä. Tuntien värien lait asettaa kauppias tämän värin sinisten kankaitten viereen, jolloin punainen värituntu esiintyy voimakkaammin.
Ikkunanäyttelyn tausta.
Paitsi pysyvässä näyttelyssä, jossa sillä on määrätty osa värisuunnitelmasta, ei tausta koskaan saa olla kirkkaaksi kiillotettua puuta, olkoon minkä väristä hyvänsä. Jollakin tavoin värjättyä puuta käytettäköön vain taustana tavaroille, joita käytetään vain samanlaisten ehtojen vallitessa. Esim. miesten päällysvaatteiden ulkoasu ei kärsi siitä, että ne ripustetaan konttorien ja virastojen kiillotettuja paneeliseiniä vasten, mutta jos näyteikkunan pohja on kauttaaltaan raskaan värinen, niin eivät värilliset kankaat ja puvut, joitten väri ei ole taustan komplementtiväri, esiinny edukseen.
Jos kiillotettua puuta käytetään naisten kankaita esittävän ikkunan taustana, on tämän värin oltava esim. hopean-harmaa ja väritunnun hyvin vaalea. Vaalean harmaa kangas tai joko hiukan sinertäväksi taikka kellertäväksi maalattu pohjaväri on paras ikkunalle tai huoneelle, jossa näyteltäviä esineitä usein vaihdellaan.
On yleensä tunnettua, että tumma tausta vastakohdan lain mukaan aina tekee esineet vaaleammaksi; ja päinvastoin. Tumma tausta antaa ikkunalasille peilin heijastavat ominaisuudet. Vaalea tausta poistaa nämä ominaisuudet.
Tapa ja traditsio ikkunanäyttelyssä.
Monet meidän päätelmistämme ja teoistamme johtuvat tavasta ja traditsiosta. Näin myöskin ikkunanäyttelyjen järjestelyissä. Jonkun esikaupungin kauppias panee ikkunaansa esim. vihreällä kankaalla päällystettyjä punaisia huonekaluja tai päinvastoin, koska niin on siellä tapana ollut jo pitkiä aikoja; kun taas valtakadun kauppias panee ikkunaansa tummanvihreitä esineitä, jonkun tummaksi värjätyn tammisen kirjakaapin, jonka hyllyiltä näkyy pari kolme punaisiin tai vihreisiin kansiin sidottuja kirjoja. Ensimainittu ikkunajärjestely on alkuperäistä ja kehittymätöntä makua varten; jälkimäinen hienoa ja kehittynyttä makua silmällä pitäen valittu. Nämä kaksi esimerkkiä sopivat aivan yhtä hyvin vaatetusliikkeille. Kummassakin tapauksessa on samoilla väreillä, vihreällä ja punaisella, tahdottu kiinnittää ohikulkijan huomiota.
Värien yhdistelyn selitystä.
Lait, jotka vallitsevat toisen värin vaikutusta toiseen ja kaikkien vaikutusta silm ään, ovat käsiteltävät sen mukaan kuinka ne vaikuttavat tavalliseen maallikkoon, eikä niiden vaikutusten mukaisesti erikoisesti taiteilijoihin. Täten jaamme spektrin kolmeen primääriväriin, punaiseen, keltaiseen ja siniseen, ja kolmeen sekundääriväriin, oranssiin (punaisen ja keltaisen sekotukseen), vihreään (keltaisen ja sinisen sekotukseen) ja violettiin (sinisen ja punaisen sekotukseen). Kun näissä sekotuksissa käytetään toista väriä enemmän kuin toista, syntyy uusia vivahduksia. Siten esim. käyttämällä punaista enemmän kuin sinistä muuttuu violetti purppuraksi jne. Kolme primääriväriä oikein määrin käytettynä antaa tulokseksi mustan, ottamalla niitä ohuesti eikä täydessä loistossaan saadaan harmaata. Jos tässä viimeksimainitussa sekotuksessa käytetään enemmän yhtä väriä kuin muita, saa harmaa tämän värin vivahduksen, sinisen-harmaan, keltaisen-harmaan jne.
Minkä tähden värit muuttuvat himmeiksi ja menettävät puhtautensa.
Musta tekee väriseoksen tummemmaksi, valkoinen vaaleammaksi. Lisäämällä valkoista keltaiseen saadaan oljenväristä; musta lisättynä punaisen ja sinisen sekotukseen muuttaa tämän indigoksi. Samassa määrin kuin pigmentit, joita me nimitämme väreiksi, heijastavat muutamia säteitä ja pidättävät toiset, me menetämme sinisen ja keltaisen puuaisista esineistä ja näemme vain punaiset säteet. Me menetämme punaiset säteet vihreistä esineistä ja näemme siniset ja keltaiset säteet, jotka yhtyneinä ovat vihreitä.
Jotta voisimme nähdä jonkin värin täysin puhtaana täytyy silmähermojen saada vaikutteita kaikista värillisistä säteistä, jotka silloin muodostavat valkoisen. Samaten tiedämme, että jonkun värin komplementti on se väri tai ne värit, joita kysessäolevassa värissä ei ole. Vihreä on punaisen komplementti ja punainen vihreän. Kun kauppatavaroita asetetaan näytteille ilman komplementti väriä, vaikuttaa tämä komplementtiväri asteettain kuin filmi silmiin ja näyttää olevan se kotettu alkuperäiseen. Täten katsellessamme punaista me asteettain menetämme sen puhtauden ja näemme sen vihreään vivahtavana. Mutta nähdessämme vihreätä yhdessä punaisen kanssa vihreät säteet keskittyvät tähän esineeseen ja kumpikin väri näkyy puhtaimpana. Viitaten taulukkoomme vastakohtien sopusoinnusta, muistutamme, että vaikkakin puhtaat spetraaliväritovat kaiken tieteellisen väri-johtopäätöksen tekemisen pohja ja peruste, ne kuitenkin ovat liian voimakkaita ja raakoja yleensä käytettäviksi, ne sopivat vain pienin määrin.
Samaten kuin kauppias vain harvoin esittää täysin intensiivistä väriä, on näyttelyn järjestelyssä mitä tarkin huomio kohdistettava kunkin värin laatuun. Esim. jos näytteille pannut esineet ovat harmaita, jotka lähettävät silmään vain vähän puhdasta väriä, näyttää joku yksityinen vastakkainen spektraaliväri sangen eloisalta ja huomiota kiinnittävältä.
Johtajan huoneen oikeat värit.
Johtajan huone taikka virasto, jota käytetään keskitettyä harkintaa vaativiin neuvotteluihin, on järjestettävä "mataloitten" värien, kuten oliivin, ruskean, punertavan-ruskean tai harmaan sopusointuun. Jos pöydät, kaapit ja tuolit ovat tammessa tavallisesti käytetyn kiillotetun ruskean väriset, on maton oltava oliivin-vihreä, suunnilleen saman asteista kuin kalustonkin. Nämä kaksi väriä - ruskea ja oliivi - voivat olla joko tummia tai vaaleita, huone on kummassakin tapauksessa hyvin rauhallinen. Jos huone on sisustettu vain yhtä ainoata väriä käyttämällä, kuten esim. oliivin-ruskeata, sinisen-harmaata, punaisen-harmaata tai hopean-harmaata, ei siinä voi pitkää yhtämittaa oleskella hermojen; väsymättä. Vaaleat harmaan-vihreät värit ovat sangen rauhalliset silmille, mutta jokaisessa konttorissa ja virastossa, jossa työskennellään kauan yhtä mittaa, täytyy olla myöskin joku näitten värien komplementtiväri silmien virvokkeeksi. Luonnollisestikaan ei riitä, että tämä väri esiintyy yksityisin loistavin kohdin, niinkuin esim. vihkosena punaisia ruusuja oliivin-vihreässä huoneessa, taikka keltaisia krysanteemeja sinisen harmaassa huoneessa, sillä tällainen räikeä polttopiste vetää silmää liiaksi puoleensa ja häiritsee ajatusta.
Selitykseksi esimerkki:
Kuvitelkaamme miestä, jolla on oliivin-ruskea puku ja hattu, ruskea päällystakki, ruskeat kengät, punaisen-ruskea , kravatti ja kravatissa smaragdi. Kuvitelkaamme edelleen, että hän astuu konttoriin, joka on järjestetty kauttaaltaan ruskeaksi, ja panee hattunsa ja takkinsa paikkaan, josta ne näkyvät hänen silmiinsä, mutta ei sen, jonka kanssa hän keskustelee. Tällöin hänellä on jo suuri etu "vastustajansa" rinnalla. Jos hän tuntee tarkoin kauppaamansa tavaran ja kykenee selvästi esittämään sen ominaisuudet, on hän kuin kilpajuoksija, joka on saanut etumatkaa toisesta. Samalla kuin hänen takkinsa ja hattunsa oliivinväri lepuuttaa ja rauhottaa hänen omia silmähermojaan, kiinnittää smaragdi, joka hänen vastustajalleen on ainoa huoneen värin komplementtiväri, tämän huomion puoleensa ja vähentää vastaväitteitä, joista hänen on selvittävä,
Hintalaput ja kortit.
Hintalapun ja jokaisen muun tavaraan kiinnitetyn kortin tulee olla tavaran värin komplementtivärin mukainen. Se ei koskaan saa olla niin suuri eikä uiin voimakasvärinen, että se näyttää rumalta ja heikontaa itse tavaran värin. Valkeat tavarat on saatava näyttämään puhtailta tai sinertävän-valkoisilta vaalealla, oranssiin vivahtavalla kortilla; jos ne halutaan näyttämään kellertäviltä, "crem"-värisiltä, käytetään vaalean sinistä korttia. Joka tapauksessa ovat painetut sanat painettavat samalla värillä kuin kortitkin, tietysti vain tummemmalla, taikka oransilla kellertävälle kortille ja sinisellä valkoiselle kortille. Samaa perustetta seuraten on oranssinväristä korttia käytettävä sinisissä tavaroissa, keltaista violeteissa, vihertävän-keltaista purppuranvärisissä, vihreitä punaisissa, sinistä oranssinvärisissä, violettia keltaisissa, purppuraa vihertävän-keltaisissa ja punaista vihreissä.
Jos tavaroitten väri on vaalea, käytettäköön vaaleata korttia, sanat painetut tummemmalla samalla värillä. Jos tavarat ovat tummia, olkoon korttikin tumma, painatus mustaa punaisella, keltaisella ja vihreällä, sekä valkoista sinisellä, violetilla ja purppuralla. Koska kortti on pienempi kuin tavara, on sen värin myöskin oltava intensiivisempi.
----------------------
Myyntitaidon värinkäytön ymmärtämisen helpottamiseksi jakakaamme spektri kolmeen primäärejä kolmeen väriin; värisekotukset tarkottavat väriaineita eikä värillisiä valoja.
Primäärivärit.
Punainen, keltainen ja sininen
Sekundäärivärit
Oranssi (punaisen ja keltaisen yhdistys)
Vihreä (keltaisen ja sinisen yhdistys)
Violetti (sinisen ja punaisen yhdistys)
Harmaat värit
Keltaisen-harmaa (oranssin ja vihreän yhdistys)
Punaisen-harmaa(oranssin ja violetin yhdistys)
Sinisen-harmaa (violetin ja vihreän yhdistys)
Muist.: Kaikki yllämainitut värit voidaan tummentaa lisäämällä mustaa väriä ja vaalentaa lisäämällä valkoista. Kahden tai kolmen primäärivärin sekotus, joko lisäämällä tai lisäämättä valkeata tahi mustaa, hävittää sekotuksessa vallitsevan värien "huutavuuden". Värejä käytettäessä kaupan palvelukseen on noudatettava ylläesitettyjä lakeja ja johtopäätöksiä.
Joka värillä on komplementtivärinsä, ja kun nämäkaksi väriä pannaan rinnakkain niin näkyy kumpikin kauneimmassa loistossaan. Spektrin yksinkertaisin jako osottaa seuraavat kolme komplementtiväri=paria:
Punainen ja vihreä
Keltainen ja violetti
Sininen ja oranssi
Laajempi jako osottaa seuraavat viisi paria:
Punainen ja sinertävänvihreä
Oranssi ja sininen
Keltainen ja violetinsininen
Vihertävänkeltainen ja violetti
Vihreä ja punertavan-violetti
Monta muutakin paria voidaan muodostella. Punaisen ja oranssin välisten värien komplementtivärit ovat etsittävät sinertävänvihreän ja sinisen väliltä. Oranssin ja keltaisen välisten värien komplementtivärit taas sinisen ja violetin sinisen väliltä jne.
Ellei seuraavia värejä eroteta mustalla tai valkealla loukkaavat ne pahasti toisiaan ja näyttävät tummemmilta tai vaaleammilta:
Tummemmilta:
Punainen
Oranssinpunainen
Oranssi
Oranssinkeltainen
Kellertävän^vihreä
Vihreä
Vihreänsininen
Sininen
Punaisensininen
Violetti
Purppura
Vaaleammilta:
Oranssinpunainen
Oranssi
Oranssinkeltainen
Keltainen
Vihertävänkeltainen
Kellertävän=vihreä
Vihreä
Vihreänsininen
Sininen
Purppura
Punainen
Värit, jotka eivät hyvin sovellu toisiinsa, saadaan sopu sointuisammiksi erottamalla ne toisistaan mustalla, valkoisella tai harmaalla. Musta vastakohtana panee kaikki värit näyttämään valoisammilta, kun valkoinen taas tummentaa ne. Harmaa neutralisoi kaikki keski-väritunnut, vaikuttaa samoin kuin valkoinen väri tummissa väreissä ja mustan tavoin vaaleissa väreissä. Mustaan, valkoiseen ja harmaaseen vat eri värivasiakohdat seuraavasti:
Mustan tekee
keltainen ja oranssi siniseksi; punainen muuttaa mustan viheriämmäksi; vihreä, sininen ja violetti tekevät sen himmeäksi ja likaiseksi.
Musta on aina varsin sopiva käytettäväksi kahden loistavan värin kera ja parempi kuin valkoinen seuraavissa yhdistelmissä:
Punainen ja oranssi
Punainen ja keltainen
Oranssi ja keltainen
Oranssi ja vihreä
Keltainen ja vihreä.
Valkoinen muuttuu seuraavasti:
Punaisen vieressä vihertäväksi; oranssin vieressä sinertäväksi: keltaisen vieressä sinertäväksi ja kirkkaamman valkoiseksi; violetti muuttaa sen kellertäväksi, vihreä punertavaksi.
Valkoinen lisää kaikkien värien intensiivisyyttä ja sitä on mieluummin kuin mustaa käytettävä seuraavissa väriyhdistelmissä:
Punainen ja sininen
Punainen ja violetti
Oranssi ja sininen
Oranssi ja violetti
Keltainen ja sininen
Vihreä ja sininen
Vihreä ja violetti.
Harmaaseen vaikuttavat värit
samoin kuin valkoiseen, kuitenkin sillä poikkeuksella, että se näyttää selvemmältä sinisen ja violetin vieressä.
Harmaata on käytettävä mustan asemesta seuraavissa yhdistelmissä:
Oranssi ja violetti
Vihreä ja sininen
Vihreä ja violetti.
Jonkun yksityisen värin vaaleat ja tummat väritunnut sopivat aina hyvin yhteen. Mutta saman värin eri värivivahdukset, kuten punettavan-keltainen ja vihertävänkeltainen, kellertävän-punainen ja sinertävän-punainen, punertavan-sininen ja vihertävämsininen, eivät muodosta kaunista värisointua, eikä niitä koskaan saa panna vierekkäin.
Vierekkäin asetettuina eivät tummat värit ainoastaan tee vaaleita värejä vaaleammiksi ja vaaleat värit tummia tummemmiksi, vaan komplementtivärit vaikuttavat aina vastaväriin päin. Jos komplementtivärit ovat vastakkaisia värejä, ovat värivastakohdat sopusointuisat; ellei, niin näkyy vaikutus seuraavasta taulukosta:
Punainen, jonka
vastavärinä on oranssi, näyttää purppurammalta
» » keltainen » »
» » vihreä » helottavammalta
» » sininen » oranssimmalta
» » violetti » »
» » purppura » »
Oranssi, jonka
vastavärinä on punainen näyttää keltaisemmalta
» » keltainen » punaisemmalta
» » vihreä » »
» » sininen » helottavammalta
» » violetti » keltaisemmalta
» » purppura » »
Keltainen, jonka
vastavärinä on punainen näyttää vihreämmältä
» » oranssi » »
» » vihreä » oranssimmalta
» » sininen » helottavammalta
» » violetti » »
» j> purppura » vihreämmältä
Vihreä, jonka
vastavärinä on punainen näyttää helottavammalta
» » oranssi » sinisemmältä
» » keltainen » »
» » sininen » keltaisemmalta
» » violetti » »
» » purppura » helottavammalta
Sininen, jonka
vastavärinä on punainen näyttää vihreämmältä
» » oranssi » helottavammalta
» » keltainen » »
» » vihreä » violetimmalta
» » violetti » vihreämmältä
» » purppura » »
Violetti, jonka
vastavärinä on punainen näyttää sinisemmältä
» » oranssi » »
» » keltainen » helottavammalta
» » vihreä » purppurammalta
» » sininen » »
» » purppura » sinisemmältä
Purppura, jonka
vastavärinä on punainen näyttää sinisemmältä
» » oranssi » »
» » keltainen » punaisemmalta
» » vihreä » helottavammalta
» » sininen » punaisemmalta
» » violetti » »
Ikkunanäyttelyssä, jossa on paljon tummia esineitä, on mitä edullisinta käyttää joitakin hohtavan-kirkkaita värejä. Koristajan persoonallisuus on tässä niin tärkeä tekijä, että on mahdotonta laatia tarkkaa sääntöä värien ryhmittämisestä, mutta sivuilla 76-77 oleva taulukko on kuitenkin hyvä "ojennusnuora":
Värivastakohtien vaikutuksia:
Erinomainen:
Normaali-punainen ja sininen
Oranssinpunainen ja sininen
Oranssinkeltainen ja violetti
Keltainen ja violetti
Vihertävänkeltainen ja violetti
Hyvä:
Tulipunainen ja turkoosi
» ja sininen
Oranssinpunainen ja violetti
» » ja turkoosi
Oranssi ja violetti
» ja turkoosi
» ja sinisenvihreä
Oranssinkeltainen ja purppura
» ja sininen
Keltainen ja purppura
Vihertävänkeltainen ja purppura
» » ja normaalUsininen
Kellertävänvihreä ja sininen
Sinisenvihreä ja violetti
Hyvä, mutta voimakas:
Normaali-punainen ja sinisenvihreä
» » ja vihreä
Oranssi ja sininen
Kellertävän-vihreä ja normaali-vihreä
Soma:
Normaali-punainen ja vihreänkeltainen
Tulipunainen ja vihreä
Oranssinpunainen ja keltaisenvihreä
Oranssinpunainen ja purppura
Oranssi ja vihreä
Oranssinkeltainen ja turkoosi
Vihertävänkeltainen ja oranssinpunainen
Sinisenvihreä ja purppura
Voimakas ja kova:
Vihertävän-keltainen ja tulipunainen
Normaali-vihreä ja purppura
» » ja oranssinpunainen
Köyhänmakuinen:
Normaali-punainen ja keltainen
Tulipunainen ja keltainen
Oranssinpunainen ja sinisenvihreä
Oranssinkeltainen ja sinisenvihreä
Keltainen ja normaalupunainen
Keltainen ja turkoosi
Keltaisenvihreä ja purppura
Nermaali-vihreä ja tulipunainen
Huono:
NormaalUpunainen ja violetti
Tulipunainen ja violetti
Oranssi ja purppura
Oranssinkeltainen ja vihreä
Keltainen ja sinisenvihreä
» ja vihreä
Vihertävänkeltainen ja turkoosi
Normaali-vihreä ja turkoosi
Sinisenvihreä ja sininen
» » ja vihreä
» » ja kellertävänvihreä
» » ja turkoosi
Muutamia väriyhdistelmiä, jotka eivät noudata sopusoinnun ja vastakohdan sääntöjä:
Punainen ja keltainen on parempi kuin punainen ja oranssi.
Punainen ja sininen on parempi kuin punainen ja violetti.
Keltainen ja punainen on parempi kuin keltainen ja oranssi.
Keltainen ja sininen on parempi kuin keltainen ja vihreä.
Sininen ja punainen on parempi kuin sininen ja violetti.
Sininen ja keltainen on parempi kuin sininen ja vihreä.
Punainen ja violetti on parempi kuin sininen ja violetti.
Keltainen ja oranssi on parempi kuin punainen ja oranssi.
Keltainen ja vihreä on parempi kuin sininen ja vihreä.
Jos silmä pitkän aikaa näkee samaa väriä väsyy se ja näkee tämän värin komplementtivärin, joka silloin näyttää sekaantuneelta alkuperäiseen väriin tehden sen harmahtavaksi ja likaiseksi. Kun silmä siirtyy toisesta värivastakohdasta toiseen, näyttää jälkimäinen väri muuttuvan seuraavasti:
Jos silmä ensin näkee: | ja sen jälkeen | näyttää jälkimäinen
punaista oranssia keltaiselta
» keltaista vihertävänkeltaiselta
» vihreää sinertävänvihreältä
» sinistä vihertävänsiniseltä
» violettia sinertävän vihreältä
oranssia punaista punertavanvioletilta
» keltaista vihertävänkeltaiselta
» vihreää sinertävänvihreältä
» sinistä violettiinvivahtavalta
» violettia sinertävänvioletilta
keltaista punaista punertavanvioletilta
» oranssia punertavan=oranssilta
» vihreää sinertävänvihreältä
» sinistä violetinsiniseltä
» violettia sinertävänvioletilta
vihreää punaista violettiinvivahtavalta
» oranssia punertavanoranssilta
» keltaista oranssinkeltaista
» sinistä violetinsiniseltä
» violettia punertavan-violetilta
sinistä punaista oranssinpunaiselta
» oranssia keltaisemmalta
» keltaista oranssin=keltaiselta
» vihreää kellertävän^viheriältä
» violettia punertavanvioletilta
violettia punaista oranssinpunaiselta
» keltaista hiukan vihertävältä
» oranssia kellertävänoranssilta
» vihreää kellertävänvihreältä
» sinistä vihertävänsiniseltä
Edelläolevien tosioiden tuntemisen tärkeydestä niitä sovelluttaessa myyntitaitoon saa käytännöllisen kokemuksen tarkastamalla vaikutusta, joka on seurauksena, kun annetaan ostajan ensin katsoa täysin primääriväriä ja sen jälkeen aistikasta värisointua, jossa on vähemmän alkuperäistä väriä kuin sitä komplementtiväriä, joka muodostuu ostajan silmiin. Hyvin vaalea sinertävän harmaa nähtynä vihreän jälkeen näyttää likaisen punertavan-harmaalta. Sommitellessa alkuperäisen värin komplementtiväriä on aina pidettävä silmät normaalina, muuten komplementti näyttäytyy seuraavassa värissä.
Kaupassa tulevat värit siis nähtäviksi neljässä eri valaistuksessa: välittömässä auringonvalossa, himmennetyssä päivänvalossa, keinotekoisessa valossa ja värillisessä valossa. Kaupan olevaa tavaraa voidaan vain harvoin näyttää välittömässä auringonpaisteessa, koska se riistää voimaa väreiltä ja saattaa ne näyttämään raskailta ja harmailta. Epäsuora päivänvalo, varsinkin pohjoisesta päin, on ihanteellinen näyttämään värit oikeissa arvoissaan. Keinotekoinen valaistus kellertää eli lämmittää kaikkia värejä ja se on varsin vaikuttava pantaessa näytteille tavaroita, joita pidetään tai käytetään samanlaisten olosuhteitten vallitessa. Värillinen valaistus muuttaa värit siten kuin allaoleva taulukko osottaa.
Värillisen valaistuksen vaikutukset:
Punaiset valonsäteet
saattavat mustan näyttämään purppuranmustalta
» valkoisen » punaiselta
» punaisen » punaisemmalta
» oranssin » punaisemmalta
» keltaisen » oranssimmalta
» vaalean-vihreän » punertavan-harmaalta
» tummanvihreän » punaisenmustalta
» sinisen-violetin » » violetilta
» violetin » purppuralta
Oranssi-valonsäteet
saattavat mustan näyttämään kastanjanväriseltä
» valkoisen » oranssilta
» oranssin » eloisammalta
» keltaisen » oranssinkeltaiselta
» punaisen » tulipunaiselta
» vaaleanvihreät! » keltaisen-vihreältä
» syvän vihreän » sameanvihreältä
» vaaleansinisen » oranssin-harmaalta
» syvän sinisen » vähemmän oranssi-pitoiselta harmaalta
» indigon » oranssin-ruskeahtavalta
» violetin » punaisen-ruskeahtavalta
Keltaiset valonsäteet
saattavat mustan näyttämään oliivinkeltaiselta
» valkoisen » keltaiselta
» keltaisen » eloisammalta, yleensä oranssinkeltaiselta
» punaisen » oranssilta
» oranssin » keltaisemmalta
» vihreän » keltaisen-vihreältä
» vaalean=sinisen » vihreänkeltaiselta
» syvän sinisen » vihreä-viiruiselta
» syvän indigon » oranssinkeltaiselta
» violetin » keltaisenruskeahtavalta
Vihreät valonsäteet
saattavat mustan näyttämään vihreän ruskealta
» valkoisen » vihreältä
» vihreän » intensiivisemmältä ja kirkkaammalta
» punaisen » ruskealta
» oranssin » heikon vihertävän=keltaiselta
» keltaisen » kirkkaan keltaisenvihreältä
» sinisen » vihertävän-siniseltä
» tumman indigon » himmeän vihreältä
» violetin » sinertävän-vihreän-ruskealta
Siniset valonsäteet
saattavat mustan näyttämään sinisenmustalta, tehden mustan kauniimmaksi
» valkoisen » siniseltä
» sinisen » eloisammalta
» punaisen » violetilta
» oranssin » violetin-ruskealta
» keltaisen » keltaisenvihreältä
» vihreän » sinisen-vihreältä
» syvän indigon » sinisen-indigolta
» violetin » sinisen-violetilta
Violetti valonsäteet
saattavat mustan näyttämään violetin-mustalta
» valkoisen » violetilta
» violetin » syvemmän violetilta
» punaisen » punaisen-violetin-purppuralta
Violetti valonsäteet
saattavat oranssin näyttämään vaaleanpunaiselta
» keltaisen » punaisen-ruskealta
» vihreän » vaaleanpurppuralta
» sinisen » violetinsiniseltä
» syvän indigon » syvän violetinsiniseltä
Onnistunut ikkunanäyttely näyttää myytävänä olevien esineitten sopusoinnun siten järjestettynä, että kaikki esiintyvät värit ovat tehdyt selvemmiksi ja kauniimmiksi. Tähän tulokseen päästään yhdistämällä sen värin tai niiden värien, jotka ovat määrätyt pohjaväreiksi, eri vivahdukset ja asteet; yhdistämällä kolme tai useampia värejä ja lisäämällä niihin mustaa, valkoista, harmaata, taikka kultaa, tai hopeata, tahi kaikkia näitä; yhdistämällä kaksi komplementtiväriä tai niiden vivahduksia: yhdistelmällä, jossa yksi väri on vallitsevana ja muut värit tai muu väri on lievennytty tai vain taustana. Mitä miellyttävimpiä värivaikutuksia aikaansaadaan kokoomalla yhden värin vivahdukset ja asteet vastakohdaksi sen komplementtivärille. Värit, joissa on punaisen, keltaisen ja keltaisen-vihreän lämpimät tunnut, sopivat erinomaisesti pohjoiseen päin oleviin ikkunoihin. Värit, joissa on sinisen, violetin ja sinisen-harmaan kylmät tunnut, kuuluvat kadun aurinkoiselle puolelle.
Päivällispöytä.
Valkoisesta puhtaaseen primääriväriin vaihteleva keltainen sopusointu, jonka vastakohdaksi pannaan joku yksityinen purppuran*sininen vaikute: valkoinen pöytäliina, kiinalaista ja kultakoristeisia laseja, keltainen keskiesine, kynttilöitä ja krysanteemeja, keltaisenruskeita manteleja, tumman purppuraisia rypäleitä.
Miesten hattuja.
Vaalean harmaa tausta, tummemman harmaita pehmeitä hattuja heikon harmailla pystykannattimilla, mustia silkkihattuja helakanpunaisilla kannaitimilla.
Vaatetustavaroita.
Hienon tai sinisen vivahteisia tuotteita luunvalkoista taustaa vasten, johon on pantu sinne tänne kullan tai kultaisen oranssin vivahduksia.
Tumman sinisiä tuotteita, esim. indigon värisiä, vasten joko sinisen harmaata taustaa, johon on pantu ruskean-oranssin tai vanhan kullan tai punaisen vivahduksia.
Tuotteita, joitten väri vaihtelee ruskean vivahduksista keltaisesta punaisen kautta mustaan harmaan-vihreätä taustaa vasten, jossa on hiukan vihreän eri vivahduksia vastakohdan lakien mukaisesti.
Tuotteita, jotka ovat kellertävän-valkoisen vivahduksen värisiä vaalealla sinisen-harmaalla tai valkoisella pohjalla, jossa on hiukan violettia.
Muotiliike.
Kylmää harmaan-vihreätä taustaa vasten hattuja, joitten väri on keltaisen, ketoneilikan ja sinisen vivahduksia. Näitten joukkoon pannaan suuri musta hattu mustine töyhtöineen ja kaksi valkoista hattua. Keltaiset hatut on pantava lähelle mustaa hattua ja neilikanväriset ja siniset lähelle valkoista.
Miesten vaatetusliike.
Himmeätä taustaa vasten pannaan keltaisen-ruskeita, punaisen-ruskeita, vihreän-sinisiä ja mustia tavaroita, kolme viimeksimainittua väliä yhdessä, ensimäisen muodostaessa liitosvävin taustaan. Vihreän-sininen on välttämätön väri ruskean kauniiksi tekemiseksi.
Huonekalumyymälä.
Pankaa näytteille vaiti yhtä ainoata puulajia ja yhtä ainoata väriä yhtenä ajanjaksona. Valitkaa taustan väriksi näytteillä olevien esineitten matala komplementtiväri ja käyttäkää jotakin yksityistä komplementtiväristä esinettä, esim. kukkia tai kirjoja eloisamman vaikutuksen aikaansaamiseksi ja yksitoikkoisuuden välttämiseksi.
Säilykekauppa.
Valitkaa joka neljäs vihreä- ja joka neljäs valkeakansinen rasia. Vihreän lähelle pankaa muutamia punaisia, jatkakaa tästä väristä ketoneilikan väriin asti ja lähelle tätä väriä pankaa vaalean sinistä. Tämän jälkeen käyttäkää mustaa, tumman keltaista, kultaa ja purppuraa valkoisen kera.
Tapettimyymälä.
Älkää panko kirkkaaseen päivänvaloon tapetteja, jotka ovat tarkotetut keinotekoisessa valossa käytettäviksi. Käyttäkää kirkkaita loistavia värejä, jotka vaikuttavat ulkona, kuten esim. luonnollisia kukkia ja lehtiä esittäviä.
Tutkikaa tarkoin näitä väritaulukkoja. Taiturillakin on niissä jotakin oppimista; alottelija säästää niiden avulla monta päänvaivaa; viisas käyttää hyväkseen niitä kokemuksia, joita kokeneet hänelle tarjoovat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti